Ryktene har gått i det danske jazzmiljøet om at det fantes “hemmelige” opptak med den polske trompetlegenden Tomasz Stanko. Heldigvis stemmer de og her er første del av opptakene.
I 2015 blei den høyst originale og stilskapende polske trompeteren Tomasz Stanko (1942-2018) invitert til å undervise på et sommerkurs i regi av JazzDanmark. Der møtte han en rekke meget lovende musikanter fra en rekke land. Det førte til at Stanko ønska å spille med de. I sine egne band var han kjent for stort sett å spille sin egen musikk, men denne gangen ønska han å høre hva de unge hadde å komme med – i tillegg til å bidra med et par låter sjøl også.
Året etter
Etter en del leiting i ymse arkiver, fant altså jazzarkeologene hva ryktene hadde fortalt om. 80 minutter med med original musikk som blir utgitt på to plater og her er vi altså ved det første stoppestedet.
Med en slags fusjon av den melankolske stemninga som ofte prega Stanko og polsk jazz og den mer luftige tilnærminga som gjerne er kjennemerket på mye av den moderne nordiske jazzen, blir vi tatt med
på en flott ekskursjon i disse grenselandene.
Den danske bassisten Richard Andersson, den polske trompeteren Tomasz Dabrowski, den danske vibrafonisten Martin Fabricius og hans landsmann
Thomas Hass på tenorsaksofon, den islandske trompeteren Snorri Sigurdarson, den finske vokalisten Johanna Elina Katariina Sulkunen og den polske trommeslageren Radek Wosko, sørga sammen med Stanko, som på ingen måte hadde noe ønske om å stjele rampelyset, men derimot spre det på alle de flotte ganske så unge stemmene som møttes i The Village Recordings i København året etter sommerkurset.
Det har ført til vakker, søkende, melodisk og rytmisk spennende musikk med varme stemninger i seg. Stanko har åpenbart inspirert sine unge venner, som nå er med å prege den moderne scena i København, Malmö og Reykjavik.
Tomasz Stanko har forlatt tida, men hans tankegods er så avgjort fortsatt veldig til stede.
«The Copenhagen Session Vol. 1»
April Records/aprilrecprds.com