Tangentisten Alice Hernqvist og bassisten Aaron Mandelmann har jeg truffet på tildligere i trioen Sun – Post – Vision. Nå dukker de opp i en helt annen setting, men fortsatt med mye originalt på hjertet
Vi befinner oss i det mer enn oppegående unge jazzmiljøet i Malmö. Mandelmann kjenner dog de orienterte her hjemme fra hans periode på jazzlinja i Trondheim og ikke minst hans bidrag til septetten Megalodon Collective som gjorde seg bemerka over alt på klubber og festivaler for knappe ti år siden.
Mange av hans landsmenn som har studert på denne sida av grensa har blitt værende her, men Mandelmann har altså tatt med seg bassen sin og returnert til Sverige.
Egne saker
Der har Mandelmann blitt en viktig del av Malmö-miljøet og til pawkys debutalbum har han skrevet tre av låtene, mens Hernqvist tar seg av de fem andre. Hele tiden er det den moderne akustiske jazzen med røtter på begge sider av Atlanterhavet som er fundamentet for pawkys filosofi.
De to er åpenbart ikke spesielt opptatt av jazzikalske sjangre – de er mye mer opptatt av den gode melodien og romma som åpner opp for gode muligheter til utflukter for de fem involverte.
I tillegg til Hernqvist, som også trakterer synth, og Mandelmann, så møter vi altsaksofonisten Hannes Bennich, saksofonisten og klarinettisten Isak Ingvarsson og trommeslageren Emma Lönnestål – til sammen en kvintett som forteller om et meget høyt nivå både kollektivt og individuelt der nede i Skåne.
Ung svensk jazz
Vi har i årevis snakka om ung norsk jazz her hjemme. Vi har med god grunn vært stolt av det som har skjedd her de seineste åra, men her kommer det nok et eksempel på at svenskene på ingen måte ligger noe etter. Få gjerne pawky på ei scene her hjemme – inn til videre kan bandets debutskive nytes så mange ganger som man bare kan ønske seg.