Møster! som band, som fenomen og musikalsk er den store jazzhypen blant rockere som vil ha jazzkred. Det er mulig å skjønne det.
Møster, Kapstad, Hængsle Eilertsen og Ryan klar for det meste i Molde i fjor sommer.
Søndagsroa har senka seg fra landsende til landsende. Sola skinner stille og uforstyrra her jeg sitter, men noen vil det annerledes: Møster! Min påstand er at de fire med sjefen sjøl, Kjetil Møster, på saksofoner som nesten er i ferd med å rette seg ut, Nikolai Hængsle Eilertsen på elbass, Kenneth Kapstad på trommer og Hans Magnus Ryan, kanskje like kjent som Snah, på gitar – og alle på perkusjon i tillegg – er noe av det heftigste, minst kompromissløse og herligste som finnes i grenseland mellom progrock, moderne jazz og psykdelia – uansett hvor på kloden man leter.
“When You Cut into the Present” – med fortsettelsen “The Future Leaks Out”, som William Burroughs skrev i et av sine mange dikt, er Møster!s tredje visittkort på like mange år. Besetninga har vært den samme hele tida og etter masse livejobbing rundt om på Tellus, så er bandet mer homogent og samspilt enn noen gang. Denne innspillinga blei gjort midt under en turné i mars og det vil være feil å påstå at energinivået er lavt – veeeeldig feil!
Jovisst er det mye Coltrane og Albert Ayler i Møsters saksofonspill, men han har samtidig flytta musikken sin inn i 2015 med spor av både King Crimson og krautrock, uten at jeg vet plagsomt mye om sjangeren, må jeg innrømme – til sammen blir det…..Møster! – det er faktisk bortimot en egen kategori.
Møster blei kåra til verdens mest lovende jazztalent tidlig på 2000-tallet. Det talentet og unikheten har han forvalta godt og de tre medsammensvorne er alle helt spesielle stemmer som kler Møster!s musikk og visjon strålende.
Det som begynte som en stille søndag har virkelig tatt fyr her i heimen og i går kveld spilte Møster! på Vulkan i Oslo. Bedre navn på spillested for utblåsinga som garantert kom der finnes vel knapt.
Møster!
When You Cut into the Present
HUBRO/Musikkoperatørene