Dette møtet med den italienske pianisten Enrico Pieranunzi og den danske bassisten Thomas Fonnesbæk er et strålende eksempel på hvor ekte, inderlig og ujålete musikk kan være.
Siden 2015 har den italienske mesterpianisten Enrico Pieranunzi (71) og kanskje den viktigste arvtakeren i Danmark etter bassguru Niels-Henning Ørsted Pedersen, Thomas Fonnesbæk (44), spilt mye sammen. Det har ført til liveinnspillinga “Blue Waltz” fra 2017 og en rekke konserter. I 2020 møttes de igjen under Copenhagen Jazz Festival og de benytta heldigvis også anledninga til å lage si første studioinnspilling.
Det at det har endt opp som en hyllest til det aller største forbildet til Pieranunzi, Bill Evans, kommer absolutt ikke som noen bombe. Gjennom samarbeid med andre storheter som Lee Konitz, Paul Motian, Chet Baker og Charlie Haden, samt en strålende trio med Joey Baron og Marc Johnson – Bill Evans´ siste bassist, fortalte Pieranunzi oss at slektskapet med stilskaperen Evans var av det sterke og inderlige slaget.
Her blir vi servert to Evans-komposisjoner, “Only Child” og “Interplay”, en av en annen amerikansk pianist, Phil Markowitz, samt resten egne låter som avsluttes med felleslåta “Bill and Bach” som neppe trenger mer forklaring.
Her møter vi to musikalske tvillingsjeler som på et vennskapelig vis erter hverandre, inspirerer og utfordrer hverandre samt siterer hverandre på et vis som forteller oss at her er det lyttere på et usedvanlig høyt nivå vi har med å gjøre.
Jovisst er det virtuost, jævli virtuost faktisk. men det er liksom underordna likevel. Her er det de musikalske samtalene som gjelder og ektheten og inderligheten i dem. De befinner seg uten stans på et skyhøyt nivå og de forteller oss at kohorten Enrico Pieranunzi og Thomas Fonnesbæk bør gi oss mye mer av liknende retter i åra som kommer.
The Real You
Stunt Records/MusikkLosen