Den amerikanske trombonisten Ryan Keberle har forelska seg i brasiliansk musikk. Sammen med en utmerka brasiliansk trio viser han oss hva det har ført til: godlyd.
I 2017 tok Ryan Keberle (41) seg fri fra jazz-lederjobben ved Hunter College og stakk til Brasil for å utforske sin fascinasjon for brasiliansk musikk. Begeistringa avtok ikke akkurat og etter at han kom til storbyen São Paulo og traff på tre sjelsfrender så utvikla det hele seg til det som har blitt et flott debutalbum for hans Collectiv do Brasil.
Bassisten Thiago Alves, pianisten Felipe Silveira og trommeslageren Paulinho Vicente hadde jobba sammen i 17 år før Keberle dukka opp og du verden som det høres og merkes. For oss, meg i alle fall, i denne enden av Tellus er de ukjente størrelser, men her er det bare å slå fast at de som kollektiv hører hjemme helt der oppe og spesielt Silveira forteller oss at han er en usedvanlig melodisk, smakfull og lydhør solist.
Keberle er spesielt begeistra for toneskatten Ivan Lins, Milton Nascimento, Toninho Horta og Edu Lobo har skapt. Den skatten har så avgjort trioen fra São Paulo også i sitt DNA og låtene Keberle har valgt ut til denne innspillinga, henta fra Horta og Nascimentos store skatt, har blitt ikledd så varme og flotte jazzversjoner som vel tenkelig. I tillegg har Keberle skrevet tre låter sjøl som passer utmerket inn i dette universet.
Ryan Keberle, bosatt i New York, har jeg også støtt på i et par andre platesammenhenger. Han bekrefter nok en gang at han er en trombonist på aller øverste hylle som det hadde vært svært hyggelig å få besøk av også på denne sida av Atlanterhavet – gjerne sammen med Collectiv do Brasil.
«Sonhos das Esquina»
Alternate Side Records/ryankeberle.com