På debutskiva til det nye selskapet Punkt Editions viser lydskulptørene Dai Fujikura og Jan Bang oss et strålende eksempel på hvor unik Punkt-filosofien og musikken er.
Jeg bryter sammen og innrømmer min kunnskapsmangel: den japanske, men England-bosatte synthisten Dai Fujikura er et nytt bekjentskap for meg. Det burde han åpenbart ikke vært og heldigvis har Punkt-ideologene Jan Bang og Erik Honoré vært mer enn oppmerksom på han – sikkert over lang tid.
Her møtes altså Fujikura med sine synther og Bang med sine samples, sine programmmeringsevner, sin stemme, sin diktafon og litt ekstra synth og skaper et univers ulikt alt annet som har vederfaret eders sinn. Altså et univers på alle vis i den unike Punkt-ånda.
Musikken er, vil jeg tro, stort sett av det fri og spontant unnfanga slaget – den har blitt til i møtet mellom disse to usedvanlige sinnene og totalt kompromissløse kunstnerne.
Når de så har invitert med seg en kremgjeng av «gjester» bestående av Arve Henriksen på trompet og stemme, Eivind Aarset på gitar og elektronikk, Kari Raitinen på cello, Tamami Tono på sho – et japansk munnorgel og Nils Petter Molvær på trompet – vi snakker musikalske fargeleggere av aller ypperste format – så har stemingsreisa «The Bow Maker» blitt noe helt for seg sjøl.
Dette er musikk det er totalt umulig å stille seg likegyldig til. Jovisst må man gi noe for å komme under huden på den, men du verden så mye det er å få igjen hvis du gjør det.
Herrene Jan Bang og Erik Honoré har skapt en musikalsk filosofi som verden i stadig større grad får ørene opp for. Det kommer også «The Bow Maker» til å bidra til.