Drag i flenga

Det het seg at definisjonen på en gentleman var en som kunne spille trekkspill, men som ikke gjorde det. Stian Carstensen fikk satt en stopper for det og Bjørn-Petter Tøsse følger elegant opp.

Bjørn-Petter Tøsse følger fint i fotspora til Stian Carstensen.

Jeg må ærlig innrømme at trekkspill aldri har vært mitt favorittinstrument. Det skjedde likevel noe da geniet, og det mener jeg, Stian Carstensen inntok manesjen på 90-tallet. Ikke bare fikk han mye og velfortjent respekt for universet han skapte og for måten han løfta frem trekkspillet på – det førte også til at flere begynte å spille trekkspill – det var ikke flaut lenger.

Etterkommer

Knapt 30 år unge Bjørn-Petter Tøsse, fra Hustadvika ikke langt fra Molde, har garantert latt seg inspirere av Carstensen. «Stemling», som er en hyllest til hans røtter ute ved havet, er et flott visittkort som består av ti komposisjoner han sjøl har ansvaret for og han gjør også ellers alt annet sjøl.

I tillegg til å spille trekkspill, så komper han seg sjøl på bass og styrer effektpakka og han har også mastra plata som finnes på en USB-stikk i tillegg til ymse strømmetjenester.

Inspirasjon

Når Carstensen er en viktig inspirator, så er det ikke veldig overraskende at et bulgarsk tonespråk også ligger i bånn for en hel del av utfluktene. Tøsse har også med seg norsk folkemusikk i bagasjen og at han har lytta mye på jazz, skinner også tydelig gjennom.

Bjørn-Petter Tøsse er en dyktig instrumentalist som åpenbart stortrives sammen med flenga si. Herlig og livsbejaende er det fra start til mål.

Bjørn-Petter Tøsse
«Stemling»
Igra Records/igra-records.weeblysite.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg