Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: det er på høy tid at mange får opp ørene for saksofonisten, komponisten og bandlederen Anders Lønne Grønseth. Her følger to eksempler på hans originalitet og allsidighet.
Anders Lønne Grønseth har mye originalt på lager.
Anders Lønne Grønseth (37) har vært der/her lenge allerede. Mitt første med var med den norsk/engelske kvarrtetten Sphinx helt på begynnelsen av årtusenet. Der fortalte han oss umiddelbart at her var det bare å skjerpe sansene. Slik har det fortsatt med med mer eller mindre jevne mellomrom siden og aldri har Lønne Grønseth levert fra seg noe som har vært i nærheten av likegyldig.
I fjor kom del en, "Mini Macro Ensemble 2nd Edit Vol1", og Lønne Grønseth hadde med det lansert sitt aller mest ambisiøse prosjekt noensinne. Årets oppfølger blei spilt inn samtidig og kunne altså vært gitt ut som dobbelt-CD. Jeg tror det var helt riktig av Lønne Grønseth å la oss vente et år.
Årsaken er at både del en og del to er av det krevende slaget. Det betyr at man som lytter og mottaker må stille med skjerpede sanser og jeg tror at to porsjoner samtidig lett kunne ha blitt for mye av det gode. Sammen med et strålende ensemble med unik instrumentering bestående av Morten Barrikmo på diverse klarinetter, Andreas Bratlie på tabla og perkusjon, Audun Ellingsen på bass, Sigrun Eng på cello, Hanne Rekdal på diverse fløyter og basun, Martin Taxt på tuba og Anders Aarum på både elektrisk og akustisk piano pluss Lønne Grønseth på sopran-, tenor- og barytonsaksofon og bassklarinett, tar han oss med inn i en klangverden der østlige tradisjoner møter vestlige klassiske impulser og der jazz, impro, samtidsmusikk og verdensmusikk samles til noe som Anders Lønne Grønseth er helt aleine om. Spennende og annerledes er bare forbokstaven.
Sammen med Debashish Bhattacharya og Kenny Wessel tar Lønne Grønseth oss med til ukjente steder.
Anders Lønne Grønseth har også flere jern i ilden – han går ikke langs den slagne landevei for å si det sånn. I 2005 studerte han med den indiske slidegitaristen Debashish Bhattacharya og de har holdt kontakt siden den gang. Mellom 2003 og 2015 har de to og den amerikanske gitaristen Kenny Wessel, med fortid blant annet i Ornette Colemans Prime Time-band, møttes en rekke ganger og spilt inn musikk som nå er samla til en herlig CD som låter som en suggererende reise i diverse musikalske og kulturelle grenseland. Her møter indisk musikk jazz og jazz møter indisk musikk og med assistanse av Subhasis Bhattacharya på tabla og perkusjon, har det nok en gang blitt unik musikk initiert av Anders Lønne Grønseth.
Bhattacharya har skrevet nesten all musikk her, bortsett fra en Wessel-låt og en versjon av "Goodnite Irene" du garantert aldri har hørt maken til! Fellesnevneren er vakker og inspirerende musikk som er egna til å drømme seg bort i eller til.
Anders Lønne Grønseth har med årets to visittkort nok en gang bekrefta at han er en musikant, komponist og initiativtaker som fortjener mye mer oppmerksomhet enn han har fått til nå.
Anders Lønne Grønseth
Mini Macro Ensemble 2nd Edit Vol2
Pling Music/Musikkoperatørene
Bhattacharya/Grønseth/Wessel
Bhattacharya/Grønseth/Wessel
Pling Music/Musikkoperatørene