Du verden for en verden

Egentlig har jeg slutta å la meg overraske av hva Stian Carstensen bringer til torgs, men heldigvis blei jeg det nok en gang. Og jeg er ganske sikker på at jeg blir det neste gang også!

Stian Carstensen – Norges beste og morsomste musikant?

Foto: Francesco Saggio

I fjor fikk multiinstrumentalisten Stian Carstensen oppdrag å skrive det prestisjetunge tingingsverket til Vossajazz. “Flipp” blei resultatet og heldigvis hadde Nasjonal Jazzscene på Victoria skjønt at verket hadde potensial langt utover å bli værende en engangsgreie og hadde satt det på programmet som åpningskonsert for høstsemesteret på Victoria på Karl Johan. Bedre start kunne de – og vi – enkelt og greit ikke fått.

Samspillet med Ola Kvernberg var intet mindre enn magisk.

Foto: Francesco Saggio

Carstensen, som behersker det meste som kan gi fornuftig lyd, har gjennom alt han har foretatt seg siden han etablerte Farmers Market i 1991, fortalt oss han er i besittelse av et musikalsk sinn og en musikalitet et stykke over gjennomsnittet. Det bekrefta han nok en gang med “Flipp” denne kvelden. Det er et verk som i løpet av en god time tar oss med til en rekke stoppesteder i musikkhistoria og også reint geografisk. I løpet av den første låta var bandet, eller musikken, innom både rock, folk og barokk – og ingen kan spille “trekkspillsynth” som Carstensen – ingen!

Jarle Vespestad og Finn Guttormsen har jobba med Carstensen i 23 år – det høres.

Foto: Francesco Saggio

I løpet av konserten spilte Carstensen både trekkspill, gitar, banjo, lapsteel, fløyte og tromme. Det var vel det han fikk med seg i bilen fra Eidsvoll – hjemme finnes det garantert en rekke andre instrumenter også som han helt sikkert mestrer. Uansett viste han oss sitt mesterskap på alt han rakk over i løpet av “Flipp”. Her holdt jeg faktisk på å glemme at han sjølsagt hadde stålkontroll som vokalist med et indisk uttrykk også – jeg vil høre han sammen med Trilok Gurtu så fort som mulig!!! Denne Eidsvoll-mannen har faktisk ingen grenser.

Mats Rondin, Sidsel Walstad og Atle Sponberg – perfekte medspillere og fargeleggere.

Foto: Francesco Saggio

“Flipp” er et heftig verk med masse humor. Det henter inspirasjon fra en rekke verdenshjørner og epoker innen musikken og Carstensen setter det sammen til et brygg kun han – og absolutt ingen andre – kunne ha unnfanga. Med et band bestående av Torbjørn Dyrud på allehånde tangentinstrumenter og vokal, Finn Guttormsen og Jarle Vespestad, som har vært Carstensens våpendragere siden langt inn i det forrige årtusenet, på elbass og trommer, fiolinistene Ola Kvernberg og Atle Sponberg, cellisten Mats Rondin og harpisten Sidsel Walstad – det kan ikke være så gæernt å komme til himmelen likevel som Carstensen sa – så serverte han og de oss lydlandskap, overraskelser og musikalske ekskursjoner som vil bli huska lenge.

Torbjørn Dyrud – miksen mellom spinett og falsettsang – det blir ikke mer macho enn det.

Foto: Francesco Saggio

Duellen mellom banjospillende Carstensen og Kvernberg, Mahavishnu-gitar-inspirerte utflukter og taktarter de færreste har hørt om – gjerne i 7- og 11-deler – er bare noen av høydepunktene fra denne herlige åpningskvelden på Victoria. Når så Carstensen er en humorist av en annen verden – mye musikalitet i humoren også må vite – og festen blei avslutta med James Bond-tributten “Licence to Grill” etter at publikum underveis hadde blitt oppfordra til å ta seg en tur i baren for å kvalitetssikre musikken og gjerne komme med spørsmål hvis det var noe vi lurte på. Spørsmåla uteblei, men svara kom på løpende bånd – og de vil bli huska lenge!

Hele bandet i full fyr.

Foto: Daniela Reyes Holmsen – langt unna!

Stian Carstensen – “Flipp”

Nasjonal jazzscene Victoria, Oslo

Fredag 29. august

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg