Mer av det samme

Alle de som liker Silje Nergaard får en ny gottepose med “Chain of Days”.

Silje Nergaard gir sitt publikum akkurat det de vil ha.

Jeg har vært så heldig å få være med på store deler av reisa til Silje Nergaard. Ingen som var til stede da tenåringen fra Hamar inntok nattjamen under Moldejazz sammen med deler av bandet til salige Jaco Pastorius, var i tvil om at vi hadde med unikt talent å gjøre.

Gjennom ei etterhvert svært så innholdsrik og flott karriere, har Nergaard bekrefta antakelsen og mer enn det. Silje Nergaard er i besittelse av en unik estetikk og med “Chain of Days” viser hun oss igjen at hun har noe helt eget å fare med.

Mitt problem med Silje Nergaards uttrykk er at det blir for forutsigbart. Det er så pent og vakkert at det nesten blir for pent og vakkert hvis du skjønner. Kan det brukes mot henne da? Egentlig ikke og hennes store publikum nesten kloden rundt vil sikkert juble uhemma. Misforstå meg ikke – jeg er også tildels begeistra, men jeg er samtidig av typen som gjerne vil bli overraska og det blir jeg ikke denne gangen. Nergaard kjører stort i den samme gata som hun har gjort ei stund nå og hennes sofistikerte poputtrykk vil garantert gå hjem hos dem som har digga henne lenge allerede.

Nergaard skriver fortsatt musikken mens Mike McGurk skriver tekstene og de to har så avgjort truffet hverandre. Dessuten gir hun oss også sin tolkning av a-ha-klassikeren “Hunting High and Low” samt “Morgenstemning” skrevet av Kristin A. Sandberg. Når hun så har med seg de flinkeste gutta i klassen i gitaristene Håvard Bendiksen og Hallgrim Bratberg, trommeslager og ikke minst produsent Anders Engen og bassist Audun Erlien pluss kremgjester som Arve Henriksen (trompet og vokal) og Bendik Hofseth (saksofon), tangentherrene Helge Lien og David Wallumrød og en flott duett med den amerikanske jazzvokalstjerna Kurt Elling, så sier det seg sjøl at det finnes mye å hygge seg med i denne gotteposen.

Jeg er fortsatt veldig glad i Silje Nergaard og hennes musikalske uttrykk. Samtidig kjenner jeg på at jeg vil at hun skal ta større sjanser med musikken sin. Jeg er bombesikker på at det finnes så mye mer å hente bare Silje Nergaard vil utfordre både seg sjøl og oss i enda større grad.

Silje Nergaard

Chain of Days

OKeh Records/Sony Music

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg