Norsk stjerne på himmelen i Danmark

Birgitte Soojin fra Nøtterøy dro til Danmark for å studere teologi. Vi som er mer opptatt av musikk er glad for at jazzen vant.

Birgitte Soojin – har noe ekte å komme med.

Danskene har vært ganske frekke opp gjennom åra. Mer eller mindre samtidig tok de fra oss Ludvig Holberg og Peter Wessel Tordenskiold og gjorde hva de kunne for å gjøre dem danske. Nå begynner det å bli noen hundre år siden, men de gir seg tydeligvis ikke. Nå har de, foreløpig i alle fall, prøvd å gjøre det samme med Birgitte Soojin. Hun bli født for 32 år siden i Sør-Korea, men blei adoptert og har vokst på Nøtterøy. For knappe 10 år siden satte hun kursen for Kongens by og teologistudier og la det være klart med en gang – dette har vært fullstendig frivillig og absolutt ikke noe overgrep fra danskene.

Langt under radaren for oss her blant fjeldaperne har Soojin sakte, men sikkert skaffa seg et godt navn blant våre venner der sør og for fire år siden var det åpenbart for alle med et godt mottakerapparat at ei ny vokalstjerne var på vei da han hun debuterte med “Hi-Lo”. Standardlåter med røtter både i swing – og bop-tradisjonen stod på repertoaret og med en stilsikkerhet og stemmekontroll som er sjelden, mer enn meldte hun seg på i den skandinaviske vokaltoppen med en gang.

Med de to nye utgivelsene, på eget selskap, tar hun ytterligere steg og viser oss at hun har mye stående i banken. Grunnen til at hun ikke har gitt ut disse skivene som dobbelt-cd er ganske åpenbar: de viser oss nemlig to ganske så forskjellige sider av hennes talent.

På “Swing Low” møter vi henne i et gospel/folkemusikk-utgangspunkt der hun sammen med basslegenden Hugo Rasmussen tolker låter som “Swing Low, Sweet Chariot”, “Wade in the Water” og “Sometimes I Feel a Motherless Child” samt “Solveigs sang” og “Jag vet en dejlig rosa”. Soojin viser oss at hun har et solid og inderlig grep på dette stoffet – også. Kanskje ikke så overraskende når vi vet om hennes bakgrunn fra teologistudier og for oss her hjemme er det jo morsomt at hun blant annet har invitert med seg bassklarinettist og gateprest Carl Petter Opsahl som en av gjestene.

Den store overraskelsen her kommer med den andre utgivelsen, “Put the Blame on Me”. Hennes usedvanlig distinkte, litt mørke stemme tolker her et knippe låter alle forbundet med Elvis – vi snakker Elvis Presley! Alt fra tittellåta via “Treat Me Nice”, “Kiss Me Quick” og “Are You Lonesome Tonight”. Sammen med trombonisten Steen Nikolaj Hansen, bassisten Ida Hvis og trommeslageren Frands Rifbjerg, gir Soojin oss usedvanlig personlige, sterke og nedstrippa versjoner av dette klassiske materialet og forteller oss, som Lisa Dillan også har gjort tidligere, at det egner seg for jazztolkninger.

Birgitte Soojin er en vokalist og teksttolker med et voldsomt potensial – et potensial som allerede i stor grad har slått i full blomst. Vi unner så absolutt danskene en bit av henne, men vi vil ikke at hun glemmer oss. Hun er altfor norsk og altfor bra til det.

Birgitte Soojin

Swing Low

Highlow Records/[email protected]

Birgitte Soojin

Put the Blame on Me

Highlow Records/[email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg