Ikke akkurat gammel dansk

Trommeslageren Stefan Pasborg viser seg fram på to forskjellige vis – begge er strålende.

Stefan Pasborg – hvilken musikant!

Trommeslageren og bandlederen Stefan Pasborg (40) tilhører den danske mellomgenerasjonen av jazzmusikere som etterhvert har vist fram svært så fordelaktig i en rekke konstellasjoner. Han er enkelt og greit av typen som kan det meste – og det jævli bra. Her hjemme har vi først og fremst møtt Pasborg i det heftige kollektivet Ibrahim Electric der jazz, funk, soul og jeg vet ikke hva går opp i en større enhet.

Den funky trioen har blitt satt på vent akkurat her i forbindelse med disse to utgivelsene som er helt forskjellige fra hva vi har støtt på med Ibrahim Electric.

Pasborg viser oss sin utrolige allsidighet og tilpasningsdyktighet – noe som sjølsagt har med en langt framskreden teknikk å gjøre.

Lille Stefan vokste opp i et hjem som var fyllt med klassisk musikk. Både mor og stefar var dansere ved Den kongelige danske ballett i København og hver søndag stod klassisk musikk på programmet i heimen – spesielt Igor Stravinsky. Dette gikk ikke akkurat hjem hos den lille som hadde Elvis Presley som sitt store forbilde, men da han som 9-åring fikk se “Vårofferet” for første gang, fikk Elvis en solid konkurrent og slik har det vært siden.

Helt siden den gang har Pasborg hatt en drøm om å kunne kombinere sin egen musikk med noe fra det klassiske repertoaret og her skjer det på et helt unikt og spennende vis. Stravinskys “Ildfuglen” og “Vårofferet” samt Aram Khatjaturjans “Sabeldansen” er utgansgpunktet for hippe og groovy tolkninger full av respekt, men samtidig tatt til moderne steder den aldri har vært tidligere.

Sammen med tenorsaksofonisten og klarinettisten Anders Banke og tangentmannen Anders Filipsen, pluss Victor Dybbroe på perkusjon og Oliver Hoiness på gitar på noen spor, har Pasborg skapt en unik lydverden rundt dette udødelige materialet som komponistene sikkert også ville likt – førsteperkusjonist i Danmark Radios Symfoniorkester, Gert Sørensen, gjør i alle fall det og skryter fælt i cdomslaget at han opplever denne kjente musikken på en helt ny måte her. Det er det absolutt ikke vanskelig å være enig i.

Den andre cden er totalt forskjellig fra “The Firebirds” igjen. Sammen med den utmerkede pianisten Carsten Dahl (47), som vi kjenner blant annet fra samarbeid med Arild Andersen, inntok Pasborg Statens Museum for Kunst – SMK – den 8. juli i 2012. Et begeistra publikum fikk oppleve de to virtuosene stort sett i fri flyt, men dette er likevel et godt stykke unna Cecil Taylor og Rashid Ali for å si det slik.

Fire av de åtte låtene er spontant unnfanga, mens Dahl har skrevet tre, blant annet den urfyrrige “Psyko Calypso”, og så avsluttes ballet med den nydelige balladen “Blame it on My Youth”.

Pasborg og Dahl snakker svært så godt sammen og tar oss med på en personlig ekskursjon av den opplevelsesrike sorten. Skulle for eksempel Moldejazz ha et åpent hull på sitt Storyville-program så er det bare å ringe København – en garantert suksess vil sikkert være lett å be.

Stefan Pasborg beviser her at han er blant de aller mest spennende perkusjonistene denne verdensdelen – i alle fall – har å by på.

Stefan Pasborg og Carsten Dahl – duo med noe helt eget.

Stefan Pasborg

The Firebirds

ILK/DME

Stefan Pasborg/Carsten Dahl

Live at SMK

ILK/DME

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg