Verden neste stopp

First we take Trondheim, then we take Manhattan. Om det er mottoet til The Fjords tviler jeg vel på, men bandet skal i alle fall lanseres på verdensbasis og her finnes det kvaliteter som kan sørge for en ny norsk popsensasjon.

The Fjords in action. I framtida kan scenene bli mye større.

Ryktene har gått ei stund: jazz- og improgitaristen Petter Vågan, lillebror til bassist Ole Morten som snart skal på veien med Joshua Redman, hadde ei ukjent side for de fleste. Med debuten til popbandet The Fjords foreligger bekreftelsen og hvilken bekreftelse!

Jeg skal ile til å innrømme at min referansebakgrunn på elevert popmusikk ikke er den breieste, men som Duke Ellington sa: det er bare to typer musikk – god og dårlig. Her snakker vi definitivt om den første kategorien. Petter Vågan er både en komponist, tekstforfatter, gitarist og ikke minst sanger som har noe helt eget på hjertet. Musikk er lys/mørk/drømmende og uten unntak svært vakker. Vi befinner oss i en type electropop-landskap som har alt i seg til å kunne snakke med et stort publikum hvor enn det skulle være og det har tydeligvis plateselskap og bakmenn tro på også – The Fjords skal nemlig lanseres kloden rundt. Med den enorme suksessen “slektningene” i Highasakite har oppnådd, burde det absolutt være muligheter for The Fjords også – noe forteller meg at de vil snakke til mer eller mindre det samme publikummet.

Når vi snakker om “slektninger” så har det bakgrunn i at The Fjords også består av musikanter med jazzbakgrunn. Tangentmannen Oscar Grönberg, trommeslageren Kim Christer Hylland og bassisten Bárður Reinert Poulsen – i alle fall først- og sistnevnte er strålende jazzmusikanter og i tillegg er også fiolinvirtuos Ola Kvernberg med på et spor. Det forteller oss at det er stadig flere som visker ut sjangergrensene og hyggelig er det.

“Silhouettes” er intet mindre enn et strålende debutalbum fra The Fjords og her er det faktisk låter med stort hitpotensiale også som “All In”.

Vertex sammen med de tyske gjestene Axel Dörner og Andrea Neumann.

Hvilket spenn Petter Vågan har i sin musikkanskuelse, får vi en perfekt oversikt over gjennom samarbeidet improduoen Vertex har med de tyske improgigantene Axel Dörner og Andrea Neumann.

Vertex har eksistert siden 2007 og består av Tor Haugerud på trommer og signal generator og Vågan på gitarer og elektronikk. Duoen slapp sin første cd i 2010 – “Shapes & Phases” – og har turnert over store deler av kloden. Vi snakker om totalt improvisert musikk – unnfanga der og da og mye lenger unna The Fjords er det faktisk ikke mulig å komme.

Haugerud møtte Vertex sine tyske sjelsfrender under et lengre studieopphold i Berlin noe som blant annet førte til to lengre turneer i Europa og Skandinavia.

På en av disse turneene, høsten 2012, gikk turen innom Emanuel Vigeland Mausoleet i Oslo og det er derfra denne innspillinga er henta. Rommet har en helt spesiell akustikk med en etterklang på over 20 sekunder og Vertex og Dörner på trompet og elektronikk og Neumann på alt hva man kan foreta seg på innsiden av et piano og elektronikk, tar oss med på ei reise ingen av oss har vært med på tidligere.

Her er det absolutt ikke låter i tradisjonell forstand, men strukturer som får anledning til å utvikle seg sakte i samarbeid med rommet og fire usedvanlig lyttende og leikende musikanter.

Med disse to visittkortene viser Petter Vågan oss to helt forskjellige og to svært så spennende sider av seg sjøl. The Fjords har nok kanskje et litt større kommersielt potensiale enn Vertex/Dörner/Neumann for å si det forsiktig, men noe sier meg at begge måter å uttrykke seg på er like viktige for allsidige Petter Vågan.

The Fjords

Silhouettes

Impeller Recordings/Musikkoperatørene

Vertex/Dörner/Neumann

sustain ability

Gigafon Records/Musikkoperatørene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg