Hver for seg er trioen The Bad Plus og Joshua Redman noe av det beste som har kommet ut av amerikansk jazz de siste tiåra. Til sammen er det ofte magisk.
Ethan Iverson, Joshua Redman, Reid Anderson og Dave King – blir ikke mye bedre enn det.
The Bad Plus, som består av bassisten Reid Anderson, pianisten Ethan Iverson og trommeslageren Dave King, har helt siden unnfangelsen på slutten av 90-tallet fortalt jazzmenigheta at de har hatt noe helt eget på hjertet. Trioen, med røtter i det norskeste Minnesota, har i tillegg også gjort seg bemerka langt utenfor den innerste jazzkrets. The Bad Plus har nemlig benytta seg av impulser fra pop, rock, folk, blues og klassisk og har med det framstått som en grensesprengende enhet. Allerede første gang trioen besøkte Molde, i 2003, var publikum over seg av begeistring på den lille scena Forum. Bandet var den gangen relativt ukjent, men har siden fått et stadig større publikum kloden rundt med sin unike sound og sin spesielle innfallsvinkel til det å skape spennende musikk.
Joshua Redman (46) tilhører mer eller mindre samme generasjon som Bad Plus-gutta. Han slo gjennom litt tidligere på 90-tallet og gjesta Molde for første gang året etter The Bad Plus – i 2004. Nå troner han på verdenstoppen som tenorsaksofonist og når de står sammen på Teateret Vårt på Plassen på torsdag, så er det femte gang Redman er på plass under Moldejazz.
Det er fire år siden The Bad Plus inviterte med seg Redman for første gang. Da var det snakk om å spille ei uke sammen på den legendariske jazzklubben Blue Note i New York og ferdig med det. Begge hadde så stramme timeplaner at noe annet egentlig var utelukka. Nå viste det seg likevel at kjemien stemte noe så voldsomt både personlig og musikalsk at alle fire gjerne ville se om det var mulig å gjøre noe mer senere. Og her foreligger resultatet: “The Bad Plus Joshua Redman” – det morsomme ordspillet var vel heller ikke til å unngå. Innspillinga ble gjort i fjor og den er lansert nå i forbindelse med kvartettens intense turnering som starta i juni på hjemmebane i USA og som har forflytta seg til Europa i hele juli. Moldepublikummet skal prise seg lykkelig for at turneen også innbefatter Molde – dette er nemlig ikke noe annet enn strålende.
Det er jo langt fra slik at det er noen automatikk i at summen av to stjerner blir ei megastjerne, men i dette tilfelle har det så definitivt blitt slik. De som har opplevd Redman med “lokale” musikere Trondheim Jazz Orchestra og Ola Kvernberg, vet at det er en meget ydmyk verdensstjerne vi har med å gjøre – han vil kun være en en del av et spennende hele. Slik framstår han også sammen med The Bad Plus.
Alle de fire involverte har bidradd med nytt materiale samt at vi får to nye arrangement av The Bad Plus-“hitene” “Dirty Blonde” og “Silence Is the Question”. Kvartetten framstår som om de aldri har gjort noe annet enn å spille sammen tidligere og vi blir servert et dynamisk og melodisk smorgasbord, som det heter på amerikansk, som minner merkelig om en klassiker. Vi har med fire toppmusikanter å gjøre som ikke trenger å bevise noe som helst og som derfor gjør det hele tida – med lave skuldre.
“Pensjonert” festivallege Kjetil Ytre-Arne hørte The Bad Plus Joshua Redman i USA for en måneds tid siden. Han mente han ikke hadde opplevd noe liknende siden Jan Garbareks “Molde Canticle” i 1990. Forventningene blir ikke akkurat lave av slikt.
The Bad Plus Joshua Redman
The Bad Plus Joshua Redman
Nonesuch Records/Warner Music