Saksofonisten Kamasi Washington har har fått folk kloden rundt til å sperre opp ørene. Med sin trippel-cd debut forteller han hvorfor.
Kamasi Washington med en egen musikalsk visjon.
Til tross for at jeg følger ganske godt med på hva som rører seg på jazzhimmelen også utenfor våre egne grenser, så har jeg ikke greid å få med meg 34 år unge Kamasi Washington før nå. Noe av skylda må jeg sjølsagt ta på meg, men hans tre tidligere utgivelser under eget navn har vært på hans eget selskap som ikke har nådd våre strender. I tillegg har han ført en relativt anonym tilværelse i Los Angeles og ikke vært her i Europa, under eget navn i alle fall, i noen særlig grad.
Etter at han har samarbeida mye med hip hop- og sjangerfrie artister som Kendrick Lamar og Flying Lotus og nå gitt ut “The Epic” på samme selskap som de hører hjemme, så åpner både dører og ører seg i en helt annen grad for Washington – og det er det all grunn til.
I løpet av studietida ved UCLA spilte tenorsaksofonist Washington med giganter som Kenny Burrell, Billy Higgins og Gerald Wilson og seinere har også Wayne Shorter, Herbie Hancock, Snoop Dogg og Chaka Khan slått på tråden. Det sier en hel del om hvilke kvaliteter Washington er i besittelse av og når han først virkelig entrer manesjen så er det altså med en trippel-cd!
Bortsett fra standardlåta “Cherokee” og Claude Debussys “Clair de Lune” så har Washington skrevet all musikken. Sammen med et kjerneband med både el- og akustisk bassist, to trommeslagere, perkusjon, pianist, keyboardist, trombonist, trompeter og to vokalister og fra tid til annen masse strykere og kor, byr Washington oss på et ganske så voldsomt og unikt lydbilde. Sjøl er han en saksofonist som stammer i rett nedadstigende linje fra John Coltrane – han vant også en konkurranse som heter John Coltrane Music Competition allerede som 18-åring – og sjøl om bandet består av ukjente folk for meg, så er det flere enn Washington som fremhver seg som solister i toppklasse, blant andre bassisten Miles Mosley og pianisten Cameron Graves.
Det voldsomme og til tider nesten pompøse kollektivet gjør sterkt inntrykk. Det er med på å understreke at Kamasi Washington har mye å melde på mange fronter og “The Epic” er en debut som allerede har satt spor som vil bli huska.
PS Tirsdag 24. november står han på scenen på Victoria Nasjonal jazzscene i Oslo på sin første verdensturné. Der er det allerede utsolgt. “The Epic” er absolutt en god trøst.
Kamasi Washington
The Epic
Brainfeeder/Ninja Tune/Playground