En sensasjon

  •   

Den 25 år unge saksofonisten og komponisten Mette Henriette Martedatter Rølvåg har debutert med dobbelt-cd på storselskapet ECM. Det er intet mindre enn en sensasjon.

Mette Henriette debuterer på et imponerende vis.

Jeg har fulgt ECM, Manfred Eichers enorme livsverk, nesten siden starten på slutten av 60-tallet. Selskapet har betydd enormt mye for mange musikanters sin utvikling, blant annet for de fire store norske, Arild Andersen, Jon Christensen, Jan Garbarek og Terje Rypdal. Seinere har Eicher fortsatt å være en av norsk jazz´ aller viktigste fødselshjelpere – rekka av norske musikanter som har fått muligheten hos ECM er lang og ærerik og kan ikke overvurderes.

Likevel har jeg aldri opplevd at en artist har fått muligheten på et slikt vis som Mette Henriette. Det forteller det meste om hvilken tro Eicher har på henne og etter å ha tilbragt tid med musikken hennes så skjønner jeg begeistringa – noe så voldsomt.

Mette Henriette, fra Trondheim, har studier bak seg både her hjemme og i USA. Der har hun også jobba med flere av de som tør å utfordre grensene, som blant andre Tim Berne og Michael Formanek.

Historia om møtet mellom Eicher og Mette Henriette er uvanlig og det er også progresjonen i prosessen med ferdig utgivelse – det har gått veldig fort til ECM å være. Det er nesten som Eicher ville fortelle oss at her er det ingen grunn til å vente.

Musikken, som er spilt inn i løpet av 2013 og 2014, består av en cd med triomusikk og en med et stort ensemble bestående av 13 musikanter. Mette Henriette har skrevet 32 av de 35 melodiene – pianisten Johan Lindvall har bidratt med resten. De er ei åpenbar linje i musikken og uttrykket fra trio til stort band. Trioen, som består av cellisten Katrine Schiøtt i tillegg til Lindvall og Mette Henriette, gir oss søkende, åpen og vakker musikk med et solid kammermusikalsk fundament.

Overgangen til “storbandet” er elegant og gir oss mye av det samme, men sjølsagt med et helt annet lydbilde. Seks strykere, bandoneon, Eivind Lønning (trompet), Henrik Nørstebø (trombone) samt Per Oddvar Johansen på trommer og sag og Per Zanussi på bass sørger for et totalt unikt uttrykk.

Mette Henriette har allerede en helt egen tone i hornet sitt og spiller med en styrke og modenhet som er nesten uvirkelig hennes alder tatt i betraktning. Dessuten har hun et helt eget musikalsk budskap – både i det lille og det store formatet. “Mette Henriette” er høyst sannsynlig starten på ei stor karriere – ei karriere som har fått en sensasjonell pangstart med hjelp av ECM og Manfred Eicher som så mange andre, store norske jazzkarrierer.

Mette Henriette

Mette Henriette

ECM/Grappa/Musikkoperatørene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg