Endelig!!!!!!!

Det har tatt si tid før jeg har fått tilbragt kvalitetstid med en av fjorårets store popnavn – Bror Forsgren. Musikken holder også nå og i lang tid framover.

Bror Forsgren – hinsides bra!

Foto: Nathalie Wik Lystad

Jeg fikk streng beskjed fra flere: du MÅ sjekke ut Marcus “Bror” Forsgrens debutalbum “Narcissus”. Som den høflige herren jeg er, så gjør jeg sjølsagt som jeg får beskjed om. Og det er bare å takke: “Narcissus” er nemlig det mesterverket Forsgren sa han skulle lage.

Ja da, jeg vet – skiva kom ut i september i fjor. Likevel er det noen ganger slik at det er på sin plass å skue litt bakover for å se framover: “Narcissus” kommer nemlig til å være med oss i mange år framover.

Jeg har bare hatt et perifert forhold til Forsgren tidligere. Jeg har hørt noe av det han gjorde med Lionheart Brothers, men aldri gått i dybden. Jeg har også fått med meg at 34-åringen, opprinnelig fra Klæbu ved Trondheim, har spilt gitar i Jaga Jazzist de siste åra. Likevel var det ikke noe av dette som fortalte meg at “Narcissus” var på gang. Vi snakker nemlig for viderekomne – intet mindre.

Med bakgrunn i sin gudstro og sitt eget liv med blant annet samslivsbrudd, så har Forsgren skrevet tekster som er verdt å lytte til og ta lærdom av. Når han så synger som en – unnskyld – gud, så er det en sann fryd å være i Bror Forsgrens selskap. Av og til minner det vokale lydbildet meg faktisk om Beach Boys – av og til ikke – og hele tida om Bror Forsgren.

Likevel er det låtene og ikke minst de voldsomme arrangementene som bergtar meg aller mest. Forsgren har ikke kompromissa et eneste sekund og det er voldsomme landskap han inviterer oss inn i. Med hjelp av Jaga-kollega Erik Johannessen har Forsgren skrevet arr så sterke og “store” at det er noe historisk over det hele. Når han så har fått med seg halve Jaga, Marte Eberson og hele TrondheimSolistene til å gi dem liv, så har det blitt så bra som det nesten måtte bli.

Bror Forsgren har brukt langt tid på å skape dette unike “verket” – som nesten måtte hete “Narcissus”. Det har han – og ikke minst vi – på alle måter fått godt betalt for. Og jeg kan bare takke og bukke til de som mente jeg MÅTTE sjekke ut “Narcissus” – jeg hadde vært et fattigere menneske uten denne opplevelsen.

Bror Forsgren

Narcissus

Jansen plateproduksjon/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg