Den nye basskongen?

Christian Meaas Svendsen kan godt vise seg å bli den nye basskongen her på bjerget. Her forteller han oss det både som en del av en ypperlig trio og helt på egen hånd.

Ayumi Tanaka omringa av Christian Meaas Svendsen og Per Oddvar Johansen.

I 2011 tok den japanske pianisten, komponisten og bandlederen Ayumi Tanaka (30) konsekvensen av sin fascinasjon for norsk jazz – hun satt seg på flyet fra langt der borte og begynte på studier ved Norges Musikkhøgskole med blant andre Misha Alperin og Ivar Antonsen som lærere. Her har hun heldigvis blitt værende og for tre år siden spilte hun for første gang offentlig med sin norske trio. Det vil si, da som nå, meget rutinerte, allsidige og ustoppelig kreative Per Oddvar Johansen på trommer og og svært så lovende Christian Meaas Svendsen på bass.

Tre år etter den første spillejobben foreligger trioens debutcd og at det er en trio med masse empati, store ører og vilje og evne til å sette det kollektive uttrykket foran individuelle “behov”, er ikke vanskelig å høre.

Tanaka har tatt med seg inspirasjon fra sine røtter i Japan og satt det sammen med en ganske løs og fri estetikk og klangverden vår del av verden ofte blir forbundet med.

Samtidig som musikken er både åpen og søkende, så er den også melodisk og usedvanlig tiltalende og ikke minst personlig. Ayumi Tanaka har lagt ut på en ferd det skal bli veldig hyggelig å følge.

Christian Meaas Svendsen bjuder på.

En viktig bidragsyter i tioen er altså Meaas Svendsen. Den 28 år gamle Kongsberg-gutten har allerede markert seg kraftig på den norske jazzhimmelen blant annet med bandene Duplex og Mopti og de som opplevde duokonserten hans på Kongsberg i fjor med legenden Arild Andersen, skjønte raskt at en framtidig arvtaker stod sammen med mesteren.

Her har Meaas Svendsen skapt et landskap der bassen spiller på lag med kroppen og vice versa – om du skjønner…….De fire låtene er delvis skrevne og delvis fritt improviserte. Uansett så forteller Meaas Svendsen oss hvilket nært forhold han har til instrumentet sitt og han makter å uttrykke noe helt eget ved hjelp av det.

Hans trompetkollega i Mopti, Kristoffer Eikrem, har ved flere anledninger vist hvilken eminent fotograf han også er og både på coveret og ikke minst i heftet som følger cden, så har han tatt oss med på ei fotografisk reise sammen med Meaas Svendsen og bassen hans som er både sterk og fotografisk glitrende.

Det å påstå at Christian Meaas Svendsen byr på seg sjøl, er på alle slags vis korrekt. På sine 28 år har han kommet svært langt i å skape seg et eget språk – hva de neste tiåra kommer til å by på vil bare vi som er så heldige å få følge han få vite.

Ayumi Tanaka Trio

Memento

AMP Music & Records/Musikkoperatørene

Christian Meaas Svendsen

Forms & Poses

Nakama Records/[email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg