Synne i vintersol

På en inderlig konsert med Tord Gustavsen i Operaen under Oslo Jazzfestival for et par år siden møtte jeg vokalisten Synne Sanden for første gang. Det fortalte meg at jeg hadde gått glipp av mye. Nå har vi blitt "perlevenner".

Synne Sanden kler seg bokstavelig talt naken for oss. Det kler henne.

Synne Sanden, 26 år ung fra Treungen i Telemark, har vært med ei god stund allerede uten at det store gjennombruddet har kommet. Det er både synd og skam – hun er nemlig alt for bra til ikke å få mye mer oppmerksomhet enn det hun har fått. Det er kun en grunn til at artister som Thomas Dybdahl, Jens Christian Bugge Wesseltoft, Jarle Bernhoft, Tord Gustavsen, Moddi og Mathias Eick har hatt og har med den framifrå låtsnekreren og vokalisten å gjøre: det oser nemlig kvalitet av alt hun foretar seg.

"In Between Sparks" er Sandens tredje skive under eget navn. De to første har altså gått meg, og dessverre mange andre, hus forbi, men nå er det altså slutt på dette tullet – Synne Sanden skal sjekkes ut hver gang hun kommer med noe nytt fra nå av. Jeg lover!

Alle tekstene, som i stor grad dreier seg om forelskelse på et eller annet vis, men som er herlig fri for klisjeer, er skrevet av Sanden. Låtene står hun også bak, men der har hun fått en del assistanse fra sine ypperlige bandmedlemmer, ikke minst synthmann, bassist og produsent Lars Fremmerlid, gitarist Henrik Schmidt, trommeslager Bendik Hovik Kjeldsberg og ikke minst medvokalist Julie Kleive – du verden som de to stemmene utfyller hverandre!!! – gjør alle en ypperlig innsats.

Sanden og Kleive, som har onkler som heter Audun og Iver og en pappa som reagerer når det blir sagt Torfinn, mangler ikke musikalsk ballast, varierer det lyse og det mørke i vokaluttrykket på en ypperlig måte og gir oss et sjeldent lydbilde med sine stemmer.

Musikken Synne Sanden gir oss er en slags svært så melodisk elektropop med klare spor av en jazzpåvirkning som både har vært og er der. Hun framstår anno 2016 som en svært moden artist med mye å melde. Jeg har endelig meldt meg på og jeg kommer til å bli værende.

"In Between Sparks" er utgitt på LP og digitalt.

Synne Sanden

In Between Sparks

Vilje/Phonofile/Spotify/iTunes/Tidal

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg