Flotte historier

Hva er det med Ål og Hallingdalen? Først kom Hellbillies, så kom Stein Torleif Bjella og nå kommer sannelig også Svarteper.

Svarteper byr på herlige historier.

Det er rart med det, men det ene følger ofte det andre og så kommer gjerne det tredje også! Jeg må innrømme at jeg har relativt begrensa kunnskap om miljøet på Ål, men noe sier meg at det må være både spennende og kreativt. Jeg kjenner heller overhodet ikke til verken bandet Svarteper eller mannen bak både tekster og låter – og vokalist og gitarist og mye annet – Herman Kvelprud. Når det er sagt så tar det ikke lang tid å bli begeistra.

Som sine mer kjente sambygdinger i Hellbillies og Bjella, så viser Kvelprud oss i løpet av kun kort tid at han er en historieforteller av rang. Han skriver på sett og vis små noveller og jeg opplever at han tar med seg sine egne erfaringer inn i historiene som sjølsagt blir formidla på halling. Musikken er mer rocka enn det sambygdingene byr på, men har også med seg elementer av både folk – Tuva Syvertsen gjester forresten på vokal – og hylende saksofon.

Kvelprud er en urban halling, noe som kommer tydelig fram i tekstene hans. Jeg har han mistenkt for å gi hylende fan i at han synger litt surt fra tid til annen. Ofte er det faktisk sjarmerende og det er mesteparten av "Svevestøv" også. Ål asså!!!!!

Svarteper

Svevestøv

Heilo/Musikkoperatørene

4 kommentarer
    1. Tilbaketråkk: complex PK studies
    2. Tilbaketråkk: Caco2 experimental setups
    3. Tilbaketråkk: hafnium nitride

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg