Et av den moderne jazzens største ikoner, Don Cherry, er fortsatt med oss – med musikken sin.
Don Cherry og John Tchicai sammen med et sveitsisk kremlag.
Helt siden trompeteren Don Cherry, stort sett på såkalt lommetrompet, snudde opp ned på de fleste forestillinger om hvordan jazz skulle låte på slutten av 50-tallet sammen med Ornette Coleman, så har ikke "verden" blitt den samme. Først var det på den amerikanske vestkysten de la grunnlaget, før de dro videre til New York og deretter la resten av verden for sine føtter – på et vis i alle fall.
Cherry (1936-1995) var en verdensborger og bodde deler av livet sitt i Sverige også. Her hjemme fikk vi møte han flere ganger og han gjorde også ei liveskive med gruppa Tamma fra en Moldefestival. Sammen med den danske altsaksofonisten John Tchicai (1936-2012), med røtter fra Kongo, var Cherry en av de viktigste premissleverandørene for den frie jazzen med røtter både i Afrika og i India – Cherry var en verdensmusikant lenge før begrepet blei født.
I 1980 blei Cherry og Tchicai invitert til Willisau-festivalen for å møte trommeslageren Pierre Favre, bassisten Léon Francioli (1946-2016) og pianisten Irène Schweizer. Konserten, som varte cirka en time, blei tatt opp og har hele tida vært i festivalsjef Niklaus Troxlers eie. For noen år siden fikk Schweizer høre for første gang det hun var med på og hun insisterte på at musikken måtte ut til allmuen. Hun mente den var så frisk, så original og så tidløs som vel tenkelig, og det er ikke vanskelig å være enig i det.
Jovisst er musikken fri, men den er tildels også både rytmisk og melodisk sterk. Den danske gitaristen Pierre Dørge har vært med å gå gjennom opptakene og har "identifisert" mange låter som er "med".
Don Cherry og John Tchicai, sammen med dette sveitsiske stjernelaget, forteller oss at de har mye å fare med også med musikk skapt i 1980.
Don Cherry – John Tchicai – Irène Schweizer – Léon Francioli – Pierre Favre
Musical Monsters
Intakt Records/MusikkLosen