Miles Ahead!

Endelig er denne lenge etterlengta filmen om Miles Davis her – "Miles Ahead". Før – og etter – at den kommer til en kino nær deg, anbefales filmmusikken på det sterkeste.

Miles Davis – jazzens største ikon.

Det har i løpet av jazzens eksistens blitt en del ikoner. I mine ører er det uansett ingen som kommer opp mot Miles Davis (1926-91). Jeg var heldigvis en av de som fikk gleden av å oppleve han live, blant annet på den utrolige "midnattsmessa" i Molde i 1984. Den konserten – og den året etterpå også – sitter som spikra. Jeg tror jeg kan si at 84-konserten er min største musikkopplevelse noensinne.

Filmen, der Don Cheadle gestalter Miles – vi har "lov" å kalle han det, har fått ymse mottakelse. Bakgrunnen er sikkert at folka bak filmen har valgt en utradisjonell innfallsvinkel: har jeg skjønt det riktig så er det ingen biografisk gjennomgang av sjefens liv, men de har derimot valgt å gå inn i et par dager av hans liv og gjort et forsøk på å vise oss hvem Miles var gjennom det. Jeg gleder meg sjølsagt til å se filmen uansett.

Skuespilleren Don Cheadle spiller Miles.

Musikken holder uansett herfra til evigheten. Det meste er med Miles´ "stemme" fra klassiske innspillinger som "Miles Ahead", "So What", "Nefertiti" og "Black Satin" – der vi får oppleve Miles fra forskjellige epoker -, og noe er spilt inn i studio i forbindelse med filmen av folk som Herbie Hancock, Wayne Shorter, Esperanza Spalding, Robert Glasper og trompeteren Keyon Harrold, som også spiller Miles´ trompetstemme i filmen når Don Cheadle setter leppene til hornet. Dessuten er det en rekke mellomstikk der Cheadle "er" Miles med sin hese stemme. Om det funker? Faktisk ganske bra. Cheadle har også skrevet coverteksten som handler om både hvordan filmen blei til og hvordan musikken blei unnfanga. Interessant lesning.

Jeg gleder meg sjølsagt storveis til å få sett filmen. Det å få hilst på filmmusikken har bare vært med på å skjerpe appetitten.

Miles Davis

Miles Ahead – Original Motion Picture Soundtrack

Columbia/Legacy/Sony Music

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg