I tredje potens

Saksofonisten Kristoffer Berre Alberts har spesielt gjennom bandene Cortex og Large Unit vist seg fram som en meget ekspressiv og kompromissløs musikant. Her kommer det tre nye eksempler – helt forskjellige, men stadig like kompromissløse.

SAKA, det vil sin Jon Rune Strøm, Dag Erik Knedal Andersen og Kristoffer Berre Alberts, lar seg gjerne utfordre.

Foto: Peter Gannushkin

33 år unge Kristoffer Berre Alberts fra Oslo – noen kommer faktisk fra hovedstaden også – har gått hele løypa med jazzlinja i Trondheim og Musikkhøyskolen i Oslo. Derfra, og ellers i livet, har han fått med seg en stor porsjon ballast og en unik innfallsvinkel til å skape original musikk.

Med trioen SAKA, med Berre Alberts på saksofoner, Dag Erik Knedal Andersen på trommer og Jon Rune Strøm på bass, møtte de stemmekunstneren og elektronikeren Maja S.K. Ratkje på Inderøy i Nord Trøndelag under festivalen SoddJazz i 2013. Festivalen har nær tilknytning til Sund Folkehøgskole – en strålende utklekkingsinstitusjon for mange av våre nåværende og framtidige jazzstorheter.

Der gir de fire oss grenseløs og kompromissløs musikk som det er vanskelig å definere ut fra vanlige sjangerkonvensjoner – hevder de sjøl. Det er det så avgjort ikke vanskelig å være enig i. Dette er nemlig en slags fusjon mellom impro og samtidsmusikk av eget virke der alle fire både individuelt og kollektivt tar oss med til sjeldne destinasjoner.

Stemmkunstneren og elektronikeren Maja S. K. Ratkje kjenner heldigvis ingen grenser.

DaNaMa eller Dag Magnus Narvesen Octet har mye tøft å komme med.

Foto: Eyolf Dale

I DaNaMa eller Dag Magnus Narvesen Octet, der den Berlin-bosatte trommespillende sjefen fra Stavanger har skrevet all musikken, møter vi Berre Alberts på altsaksofon sammen med Øyvind Dale på piano, Kristoffer Kompen på trombone, Jørgen Mathisen på tenorsaksofon, Adrian Myhr på bass, Hayden Powell på trompet og André Roligheten på barytonsaksofon og bassklarinett. Det betyr ei samling av noen av de aller beste unge norske jazzmusikantene som finnes og det sier som kjent ikke så reint lite.

Narvesen blei bitt av frijazzbasillen som 16-åring, men her finner vi han i et relativt straight, melodisk landskap – med frie utblåsninger må vite – som i mine ører slekter en hel del på salige Charles Mingus´ tankegang. Her viser Berre Alberts, og alle de andre for den sakens skyld, at de behersker også en slik måte å uttrykke seg på og Dag Magnus Narvesen står fram som et nytt og svært spennende navn som komponist og bandleder.

Steve Noble og Kristoffer Berre Alberts – fullt trøkk.

Dette trippelmøtet med Berre Alberts avsluttes med et urheftig treff med den erfarne engelske trommeslageren Steve Noble (56) med bakgrunn fra så forskjellige setninger som Rip Rig & Panic og frijazzgurugitaristen Derek Bailey. Møtet fant sted på Kulturhuset i Oslo i august i fjor og den drøye halvtimen byr ikke på så mange pustepauser akkurat. Dette er ekspressiv frijazz der to strålende musikanter, Berre Alberts på tenorsaksofon ved denne anledninga, viser at de er lyttere, utfordrere og lydskulptører i fremste rekke.

Kristoffer Berre Alberts har kommet langt – svært langt. Her gir han oss tre ganske så forskjellige bevis på det.

SAKA with Maja S. K. Ratkje

rasaka

KBA Records/kristofferalberts.com

DaNaMa – Dag Magnus Narvesen Octet

Cornua Copiae

Clean Feed Records/MusikkLosen

Steve Noble & Kristoffer Berre Alberts

Collets Second Yesterday

Clean Feed Records/MusikkLosen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg