Ordene står her fremdeles

Lars Saabye Christensen og Tom Stalsberg er på hvert sitt vis ordenes mestre. Likevel skulle man kanskje tro de var et umake par. Det er de så definitivt ikke og "Setliste" er ei samling som gir Diktet tilbake til folk som ikke ante de digga dikt.

Lars Saabye Christensen og Tom Stalsberg i fri utfoldelse. Ølglasset er kun til pynt – eller er det produktplassering?

Lars Saabye Christensen er en av kongerikets aller største forfattere og trenger ingen nærmere presentasjon. Det gjør for så vidt ikke Tom Stalsberg heller, sjøl om hans skriverier, med all respekt, kanskje hører hjemme et litt annet sted. Jeg tror for eksempel ikke, og nok en gang med all respekt, at Stalsberg noen gang kommer til å være i nærheten av Nordisk Råds Litteraturpris for eksempel. Når det er sagt så er Stalsbergs unike penn og utrykk i Dagbladet en av de morsomste og mest personlige som finnes i det som en gang var et kulturorgan . Tom Stalsberg på sitt beste er så avgjort en ordkunstner av de sjeldne.

De to herrene har allerede begått to diktsamlinger, "Men Buicken står her fremdeles" (2010) og "Min Buick er lastet med" (2013), der Dagbladets eminente fotograf Lars Eivind Bones også har levert strålende bidrag fra herrenes ymse roadmovies. Dessuten har de gjort rundt 200 konserter/opplesninger med toppmusikanter som Stian Carstensen, Mathias Eick, Ola Kvernberg, Amund Maarud og Knut Reiersrud. Stort sett til stående applaus om jeg har skjønt det riktig og med ditto sittende takknemlighet.

Stalsberg, Saabye Christensen, Stian Carstensen og Knut Reiersrud over there hvor Buicken bor. Det at den ene poeten ser bort har kun med kunstnerisk frihet å gjøre.

Her gir de oss ei pocketbok med noen av dikta de har med på sine turneer som ender opp på de ymseste steder, det være seg i kulturhus, barer, prøverom, bibliotek eller andre tek som åpner sine dører eller sin favn.

Jeg må innrømme, som jeg også brøt sammen og tilsto da jeg leste og skrev om Saabye Christensens ferske diktsamling "Sanne gleder" – http://torhammero.blogg.no/1473433775_o_glede.html, at jeg faktisk ikke er noen stor diktleser. Jeg kommer neppe til å bli det heller, men alt som har kommet min vei fra Saabye Christensen – både med og uten Stalsberg – har snakka til meg og med sine korthugde observasjoner og humoristiske skråblikk, får de begge fram både smilet samtidig som de setter i gang de få grå som er igjen.

På hvert sitt vis – det er ganske lett å skjønne hvem som har skrevet hva her siden de begge er utstyrt med hver sitt høyst personlige uttrykk – forteller de oss om en verden rundt oss som de gjør oss mer bevisste på og forhåpentligvis ser på med andre øyne og ører i ettertid – kanskje……

Forfatterne skriver i en hilsen i diktsamlinga at det er litt jazz mellom linjene her. Sjøl om Stalsberg kokketerer med at han ikke skjønner noe av denna jazzen, så kan jeg bekrefte at det er mye jazz her – om Stalsberg vil det eller ikke. Saabye Christensen har jo skjønt det der med jazz også – og er stolt av det. Det er fyren sin det, Stalsberg!

Mange av diktene finnes i de tidligere bøkene, men mange er også nye – og de aller fleste skjønner jeg noe av!

Etter en solid gjennomgang av bokhylla i heimen, fant jeg faktisk ut at jeg hadde to eks av "Min Buick er lastet med". Jeg trenger strengt tatt bare ett og hvis noen har en god begrunnelse for at de skal bli den lykkelige eier av det andre, så send den i innboksen min så får den beste begrunneren en hyggelig overraskelse på et eller annet vis.

De 601 eksemplarene av "Buicken: Setliste" selges ikke i bokhandel, men kun på konserter. Jeg har også en mistanke om at hvis du sender en mail til [email protected], så vil det bli en orden på det.

Tom Stalsberg & Lars Saabye Christensen

Buicken: Setliste

Stalsberg 6 Saabye Forlag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg