En ny favoritt

2017 er såvidt i gang og jeg har fått meg en ny favoritt: Lise Hvoslef! Sperr opp ørene folkens – her snakker vi vokalist breddfull av smak og kvalitet.

Lise Hvoslef fortjener masse oppmerksomhet.

Foto: Marie Aubert

37-åringen fra Lørenskog har passert solid under min radar sjøl om jeg registrerte at hun var med i det spennende kollektivet til Elin Rosseland, Oslo 14. Hun har tydeligvis vært "der" i mange år blant annet med jazzstudier på Norge Musikkhøgskole, men altså venta til nå med å fortelle oss hvem hun egentlig er som låtskriver og vokalist.

Alt hun bringer oss her er skrevet av Hvoslef sjøl. Det betyr ni låter som viser at hun er en bredt orientert låtskriver som henter hemningsløst av alt fra jazz, via singer/songwriter-tradisjonen til mer pop-orienterte uttrykk. Hun lar seg tydelig inspirere av foregansgkvinner som Betty Carter – har jeg skjønt, Joni Mitchell og Radka Toneff, men allerede nå fremstår Lise Hvoslef med noe helt eget.

Låtene befinner seg i et medium/ballade-landskap og skal jeg påpeke en "svakhet" så må det være et at jeg savner et litt større spenn i låttilfanget. Det kommer sikkert neste gang – leave them hungry er det jo noe som heter.

Produksjonen har løfta frem den vakre og lyse stemma hennes slik at tekstene og budskapet i hennes observerende hverdagsfilosofi er lett å ble en deltaker i. Når hun så omgir seg med et ungt a-lag med Lars Andreas Aspesæter, ny pianist i Beat for Beat, på tangenter, vokal og som utmerka arrangør, Ellen Brekken (Hedvig Mollestad Trio) på bass, Tore Faltjord (Baker Hansen, Mongrel) på trommer og David Aleksander Sjølie (Mopti, Ine Hoem. Anja Eline Skybakmoen) på gitar og som produsent, så har dette blitt så sømløst og elegant som vel mulig. Flere gjester på kor, cello og ikke minst Jonas Kilmork Vemøy (Pixel) med vakkert trompetspill ved flere anledninger, er også med på å løfte fram denne debuten til noe som kommer til å bli plukka frem ofte og gjerne i tida som kommer.

Lise Hvoslef venta altså mye lenger enn de aller fleste før hun stod fram med eget stoff og et eget visittkort. Det tror jeg mange har mye å lære av – Lise Hvoslef er i alle fall både en moden og spennende artist noe hun forteller oss på et varmt og inderlig vis med "Just Being Part".

Lise Hvoislef

Just Being Part

Lise Hvoslef Records/lisehvoslef.no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg