En hemmelig og spennende kvinne

De danske forfatterne Anna Ekberg – forklaring følger – har unnfanga en krimdebutroman det er nesten umulig å legge fra seg. Slik er det jo med de beste krimromanene.

Jacob Weinreich og Anders Rønnow Klarlund – alias Anna Ekberg – har skrevet seg opp i tetsjiktet med sin krimdebut.

Antallet krimromaner fra inn- og utland som kommer ut hvert eneste år er intet mindre enn enormt og jeg stiller meg spørsmålet både titt og ofte: hvor kommer alle disse djevelske ideene fra? Svaret kommer sjølsagt aldri, men det viktigste er at romanene kommer og at de helst holder høy kvalitet må vite.

Anna Ekberg er et nytt navn for meg og for de fleste andre. Dette er nemlig "damens" krimdebut og av en eller annen grunn er det psevdonymet til herrene Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich. De legger på ingen måte skjul på at de er Anna Ekberg og hva som da er grunnen til at de "skjuler" seg bak psevdonymet, se det går et lite stykke over min fatteevne.

Nå er det jo relativt mye som ligger over den fatteevnen og i denne sammenhengen er det hyggelig å kunne melde at Anna Ekberg har skapt et plott som er så smart og innfløkt, men samtidig realistisk at jeg blir værende i universet deres helt til løsninga på gåta, eller rettere sagt gåtene, foreligger.

Vi blir tatt med til et samtidsdrama i Danmark med røtter langt tilbake i tid, men som det hele tida er lett å følge. Persongalleriet er godt og troverdig og her blir penger – nesten alt koker ned til penger uansett ser det ut til – kunst, sex, samliv og mord knyttet sammen på et ekte vis.

Det er et driv over språket og fortellinga til Anna Ekberg som forteller oss at "hun" er en meget erfaren og dyktig forfatter med masse erfaring. De 400 sidene fyker unna i løpet av kort tid – det er som sagt vanskelig å legge bort "Den hemmelige kvinnen" og for meg er det slik at jeg gleder meg stort til oppfølgeren som jeg skjønner allerede er ute på dansk. Kom så med den – også på norsk!!

Anna Ekberg

Den hemmelige kvinnen

Bazar

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg