Tangentisten Kjetil Husebø går stadig nye veier for å skape originale og vakre stemninger.
Kjetil Husebø i stemningsmodus.
Foto: Rein Borgen
Fra tid til annen avlegger tangentbehandler Kjetil Husebø oss musikalske visitter. Hver gang er de spennende og annerledes enn den forrige. Slik er det også med "Piano Transformed", hans fjerde album med piano i sentrum for det hele.
Denne gangen møter vi Husebø (42) som pianist og komponist, men samtidig som live elektroniker og live sampler. Han makter hele veien, det vil si på ni spor, å kombinere de tre "instrumentene" slik at de spiller sammen på et forunderlig spennende vis.
De elektroniske hjelpemidlene bruker pianolyden både som lydkilde og som kontroller i sanntid, det betyr at samplingen skjer enten samtidig som han spiller på flygelet eller at enkelte fraser blir tatt opp og transformert videre. Høres det komplisert ut? Muligens på papiret eller på edben, men i høytalerne gir det fornuft og det er både givende og spennende å følge Husebøs unike måte å skape musikk på.
Det som skjer er at Husebø gjennom sine duppeditter prosesserer og transformerer pianolyden til nye lydlige og rytmiske landskap. Han mener sjøl at musikken befinner seg et sted mellom jazz, samtidsmusikk, ambient og klassisk. Det er godt mulig det – det aller viktigste er at musikken er unik og gir oss nye opplevelser. Det gjør den hele tida.
PS Dessuten mener jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.
Kjetil Husebø
Piano Transformed
Optical Substance Productions/Musikkoperatørene