Nesten ny stemme

Jeg så fram til å stifte bekjentskap med ei helt ny stemme – Malia. Så viste det seg at vi faktisk går tilbake helt til 2002.

Malia har mye å si på sin særegne måte.

Malia har jeg aldri hørt om før fortalte jeg meg sjøl da postmannen nok en gang hadde gjort jobben sin. Etter en djupdykk i listene og hyllene måtte jeg innrømme for meg sjøl at husken på ingen måte er slik den aldri har vært: der fant jeg nemlig Malias debutalbum fra 2002, "Yellow Daffodils". Da var det faktisk mulig å erindre at jeg syntes veldig om det jeg hørte den gangen og at jeg så fram til å følge henne videre.

Slik har det altså ikke blitt. Malia, født og delvis oppvokst i Malawi i Afrika, men etterhvert bosatt i England, har rukket å bli knappe 40 år og har gitt ut seks skiver – alle har altså gått meg hus forbi. Trist for meg sjølsagt, men nå er vi på sporet igjen og hun forteller oss med en gang at hun har utvikla seg i ei spennende og ekte retning.

Som tittelen mer enn antyder, har Malia tatt med seg sine røtter fra Malawi både melodisk og vokalt eller tekstmessig. Hun synger likevel mest på engelsk og at hennes inspirasjonskilder blant annet er Billie Holiday, Nina Simone og Sarah Vaughan er heller ikke vanskelig å skjønne, noe som spesielt er hørbart på den eneste standardlåta, "Moon River" .

Malia, som skriver mye av både tekst og melodi sjøl, har også henta mye fra sin egen samtid både når det gjelder jazz, soul, blues og pop. Sammen med utmerkede, men ukjente musikanter for meg – engelske såvidt jeg kan skjønne – skaper Malia sitt eget lille og ytterst smakfulle univers som det har vært en sann glede å få hilse på igjen. Det bør definitivt ikke gå 15 år til neste gang!

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Malia

Malawi Blues/Njira

MPS/Naxos Norway

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg