Endelig tilbake

Det er vel 20 år siden Torhild Ostad slapp sitt første og hittil eneste album, "Blomar i moll". Nå er hun blant oss igjen – med et inderlig samarbeid med den danske mesterpianisten Carsten Dahl. Han har også fler spennende jern i ilden.

Carsten Dahl og Torhild Ostad under plateinnspillinga i Rainbow Studio.

Helt fra det lokale publikummet hørte henne for aller første gang, for manges del var det med Storyville Storband i Molde på tidlig 90-tall, var det åpenbart at det var noe helt spesielt med stemma til Torhild Ostad (48). På et jazzkurs på samme tid, sa hennes vokalinstruktør Sidsel Endresen at det var mye folkemusikk i uttrykket hennes. Derfra var veien kort til folkemusikkstudier i Rauland i Telemark med blant andre Sondre Bratland som lærer. "Blomar i moll", ei vakker samling folketoner, kom ut på Kirkelig Kulturverksted i 1996 og bekrefta hennes store og personlige talent til strålende mottakelse hos både publikum og musikkpolitiet.

Stille lenge

Av mange årsaker har det vært stille fra Ostad alt for lenge. Hun har ikke prioritert egen karriere og livet har, som for så mange, også gått i bølgedaler. Nå er hun endelig klar igjen og det er med stor glede jeg kan melde om en klar og tydelig Torhild Ostad som er bedre enn noen gang.

Krevd mot

Sammen med Carsten Dahl (49), som vi kjenner i Norge etter flere festivalopptredener og samarbeid med blant andre Arild Andersen, gikk Ostad i studio ved tre anledninger i fjor. Vi snakker ikke om hvilket som helst studio heller, men verdensberømte Rainbow Studios i Oslo med lydmagiker Jan Erik Kongshaug ved spakene. Noe forteller meg også at det har krevd ikke så reint lite mot fra "uerfarne" Ostad å ta kontakt med en så etablert og stor musikant som Dahl.

Flotte møter

Med ei bunke nye sanger og ferske tekster, mye basert på et levd liv der det ikke blir lagt skjul på nedturene, tradisjonsmateriale, religiøse folketoner og kveldssalmer, pluss enkelte frie improvisasjoner fra Dahl som knytter det hele sammen, blir vi tatt med inn i en verden så personlig, ærlig og gjennomsiktig som vel tenkelig.

Ostad og Dahl har møtt hverandre på alle slags vis og de har skjønt hverandre – vi snakker sjelsfrender, intet mindre. Du verden så godt det skal bli å møte dem i Molde domkirke under jazzfestivalen. Inntil da – og etterpå – er "Jeg roper til deg" et utmerket reisefølge.

For seg sjøl

Den 26. mai i fjor inntok Dahl The Village Studio i sin hjemby København for å spille inn en solo piano skive. Slik skulle det ikke bli. I studioet stod det nemlig et cembalo og det endte med at Dahl i løpet av tre timer hadde skapt musikk som har blitt til 13 spontant komponerte låter og improvisasjoner på et sjeldent brukt instrument.

Dahl, som både er en pianist, komponist og bandleder i europeisk toppklasse, er også en fremragende kunstmaler med en rekke separatutstillinger bak seg. Slik har det nesten blitt her også. De 13 "låtene" er nesten som landskapsmalerier som befinner seg i landskap som henter minst like mye fra klassisk, romantisk barokkmusikk som fra jazz. Det kler både Dahl og instrumentet på et ypperlig vis.

Carsten Dahl forteller med disse to utgivelsene hvilken allsidig og oppfinnsom musikant han er. Hvor han dukker opp neste gang vet vel ingen – heller ikke han sjøl kanskje?

PS Dessuten mener jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Torhild Ostad – Carsten Dahl

Jeg roper til deg

NORCD/Musikkoperatørene

Carsten Dahl

The Jester

Exlibris Musik/MusikkLosen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg