Verdens beste

Det er et veldig tøft navn Rasmus og vennene hans har døpt bandet sitt med. Man skal likevel ikke se bort fra at det stemmer!

Rasmus og Verdens Beste Band tar barn på alvor og det er så flott.

Det er bare å bryte sammen. Jeg tilstår at sjøl om Rasmus og Verdens Beste Band har vært blant oss i 10 år, så har jeg aldri fått med meg hva denne trioen har gitt oss. Det kan sjølsagt ha noe med å gjøre at jeg ikke er helt i målgruppa og heller ikke har noen i min umiddelbare nærhet som er det. Dette er nemlig en trio som tar de aller minste blant oss skikkelig på alvor og to av gruppas første fire skiver blei tildelt Spellemannpriser for beste barneplate. Basert på det jeg har hørt på "Banjo på badet" så er jeg ikke et sekund overraska over det. Dette er nemlig både tøft, morsomt og av meget høy kvalitet.

Den Trondheimsbaserte trioen, bestående av Rasmus Rohde, som har skrevet all musikk og tekst og som synger og spiller gitar, dommerfløyte og en del de har glemt, Erlend Smalås på bass, tuba, ku, sykkelklokke og mye annet og Kriss Stemland på dobro, gamle synther, gurgling, cowboy pluss pluss, har fått utmerka hjelp av produsent i superklassen, Kåre Vestrheim (Highasakite og Frida Ånnevik). Når han har invitert Pål Hausken (trommer), Stian Carstensen (trekkspill og fele), Erik Eilertsen (trompet), Lars Frank (klarinett), Andreas Rotevatn (trombone) og seg sjøl på piano pluss Steinerskolens jentekor og enda flere flinke barn til å kore, så er det lett å begripe at den musikalske kvaliteten er på aller høyeste nivå.

Det passer som hånd i hanske med det Rasmus & Co har brakt til torgs av tekster og musikk. Tekstene er humoristiske, alvorlige og hele tida garantert forståelige for barn fra bortimot 0 til 100. Rasmus Rohde er intet mindre enn en historieforteller på aller øverste hylle og han synger om "alt" uten blygsel slik at det ufarliggjøres og som jeg føler meg overbevist om at det gjør det lettere for voksne og barn å snakke sammen om det som kan være vanskelig og tabubelagt.

Jeg er nok fortsatt ikke i kjernegruppa for Rasmus og Verdens Beste Band, men det bryr jeg meg ikke nevneverdig om. Jeg humrer og storkoser meg sammen med dem uansett – dette er som sagt musikk for barn i alle aldre.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Rasmus og Verdens Beste Band

Banjo på badet

Grappa/Musikkoperatørene

2 kommentarer
    1. Tilbaketråkk: web design uk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg