Endelig

Den afrikansk-amerikanske vokalisten Somi har vært på banen ei stund. Nå har heldigvis jeg fått opp ørene for henne også.

Somi henter sitt uttrykk fra begge sine kontinenter.

Den 36 år unge vokalisten og låtskriveren Somi (Kakoma) er født i USA, men har sine røtter i Uganda og Rwanda. Hun har også bodd noen år i Afrika og har så avgjort med seg både sine afrikanske og amerikanske røtter i musikken sin. Til tross for at Somi har vært tilstede på skivefronten helt siden 2003, dette er hennes sjuende visittkort, så bryter jeg altså sammen og tilstår at jeg ikke har fått med meg Somis beskjeder. Med fasit i hånd, eller i høytalerne, er det ikke tvil om at jeg har gått glipp av mye moro og interessant musikk.

Somi, som nå er bosatt i New York, gir oss en sangsyklus på "Petite Afrique" som handler om den store vest-afrikanske bosetninga i Harlem. Tekstene har hun i stor grad skrevet sjøl og på låtfronten har hun også bidratt kraftig, men også fått en del assistanse. Etter en liten intro gir hun oss en original versjon av Stings "Alien" – der "an Englishman in New York" har blitt skrevet om til "an African in New York".

Med strålende tonefølge av blant andre gitaristen Liberty Ellman, som vi hørte med Vijay Iyer i Molde i sommer, og en av de hippeste gutta i klassen på trommer om dagen, Nate Smith, trompeteren Etienne Charles og saksofonistene Jaleel Shaw og Marcus Strickland, skapes det lydlandskap med inspirasjon fra både afrikansk tradisjonsmusikk, straight jazz, pop, soul og rhythmn and blues.

Somi har blitt kalt den nye Nina Simone. Jeg skjønner hvorfor, men synes heller det er riktigere å si at hun er den nye Somi – hun har nemlig noe helt eget å bringe til bordet.

Det er en meget bevisst kvinne og artist vi har med å gjøre og med sin inderlige, sensuelle stemme tar hun oss med inn i en spennende verden med mange farger og smaker.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Somi

Petite Afrique

OKeh Records/Sony Music

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg