En nyskaper

Fløytisten, komponisten og bandlederen Nicole Mitchell har jeg hørt mye om, men lite av. Endelig har det blitt en orden på det og det var på høy tid!

Nicole Mitchell er enkelt og greit en musikalsk visjonær.

Nicole Mitchell (50) har i en årrekke vært en sentral skikkelse i det alltid like spennende afro-amerikanske miljøet i Chicago med kollektivet AACM som fundament og inspirasjonskilde. Mitchell har i en periode også vært leder for AACM. I mange år har hun også vunnet bortimot det som er å vinne av leser- og kritikeravtemninger i amerikanske musikkmagasiner spesielt som fløytist.

I forbindelse med 50-års jubileet til AACM i 2015 fikk Mitchell i oppdrag fra Museum of Contemporary Art Chicago å skrive et bestillingsverk. Mitchell har hele livet vært opptatt av science fiction og i tillegg har hun sammen med en rekke andre afro-amerikanske musikanter, som blant andre Kamasi Washington, Flying Lotus, Janelle Monáe og Death Grips, benytta seg av en platform som har gått under betegnelsen afrofuturisme.

Der kan Mitchell og andre skape sitt helt eget unike uttrykk og visjoner. Temaer som teknologi, åndelighet, rase og kjønn har ofte stått sentralt for Mitchell og hun har henta impulser fra klassisk musikk, verdensmusikk, gospel, funk, avant-rock og improvisert musikk. Som man lett vil skjønne så er det en mangefasettert musiker og kunstner vi har med å gjøre og veldig mye av dette har hun makta å implementere i dette verket.

Med et ensemble som har sitt utgangspunkt i hennes Black Earth Ensemble, bestående av Tatsu Aoki på bass og de japanske tradisjonelle instrumentene shamisen og taiko, Jovia Armstrong på perkusjon, Renée Baker på fiolin, Tomeka Reid på cello og banjo, Kojiro Umezaki på shakuhachi, Alex Wing på gitar, oud og theremin og avery r young på vokal – Mitchell har skrevet både tekst og musikk – blir vi tatt med til verdener der det utopiske – Mandorla – møter vår tids World Union – på vei mot stupet.

Om noen får assosiasjoner til Sun Ras måte å tenke musikk på, så er det absolutt forbindelseslinjer her. Mitchell har sjølsagt flytta musikken sin inn i vår tid, men hennes dualitetskoliisjon – som hun sjøl kaller det – har også med seg mye tradisjon og historie.

Nicole Mitchell, en strålende fløytist, har med dette verket og dette bandet fortalt oss om en klar og tydelig visjon. Musikken er spilt inn live på Museum of Contemporary Art i Chicago den 2. mai 2015, men lever godt både nå og i mange år til. Dette er nemlig både musikk og en visjon til ettertanke.

PS Dessuten mener jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Nicole Mitchell

Mandorla Awakening II: Emerging Worlds

FPE Records/fperecs.bandcamp.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg