Fra Susanne Til folket

Susanne Sundfør har vært, er og kommer til å bli værende en av våre aller største musikalske historiefortellere. Dette nye mesterverket bekrefter det.

Susanne Sundfør leverer på høyeste nivå nok en gang.

Jeg tilsto mer enn gjerne at jeg var forelska etter at Susanne Sundførs forrige album, "Ten Love Songs", så dagens lys for vel to år siden. Samtidig innrømmet jeg at jeg ikke var noen Sundfør-ekspert. Det er jeg fortsatt ikke – jeg har på ingen måte full oversikt over hva hun har gjort. Men jeg er fortsatt forelska og bedre bekreftelse er det ikke mulig å få enn et ukjent antall runder med hennes ferske album "Music for People in Trouble".

Susanne Sundfør er en av de få jeg vet som umiddelbart tar rommet og fyller det med sin musikk. Hun ber om full oppmerksomhet og hun får det. Fordi hun har noe vesentlig og usedvanlig personlig å melde.

Hennes tankeverden og tekstunivers, som hun presenterer som stor og viktig lyrikk, dreier seg her i stor grad om hva som kan komme etter oss og hun "tvinger" oss til å reflektere – til å gå innover.

Når hun så i tillegg skriver musikk så vakker, så sterk, så sjangerfri, så personlig som hun gjør og får assistanse av blant andre Jørgen Træen, pedal steel-guru Greg Leisz, Gard Nilssens Acoustic Unity, det vil si Nilssen på trommer, Frans Petter Eldh på bass og André Roligheten på saksofon, John Grant og pianoinnovatør Jon Balke, så blir dette musikk i en sfære de aller færreste når opp til. Er det pop, er det rock, er det jazz, er det folk, er det middelaldermusikk? Svaret er både ja og nei – og mye mer!

Måten Susanne Sundfør formidler det hele på med si inderlige, varme og insisterende stemme – som ikke kan sammenliknes med noen andres – er av sorten som tar bolig i deg og blir der værende. Jeg bruker sjelden ordet mesterverk i anmeldelser, men her kommer det et unntak. Jeg er fortsatt betatt og forelska.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Susanne Sundfør

Music for People in Trouble

bella union/Sonnet Sound/Warner Music

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg