I dur og moll

Det hevdes at dur betyr smil og glede og at moll er ensbetydende med tungsinn og mørke. Oslo String Quartet forteller oss at det ikke trenger å være slik.

Oslo String Quartet inviterer til Beethoven- og Schubertfest.

Foto: Morten Lindberg

Nok en gang tar jeg sjansen og beveger meg ut på tynn is. Ludvig van Beethovens (1770-1827) strykekvartett no. 11 i F-moll opus 95, også kjent som «Quartetto Serioso», og Frans Schuberts (1797-1828) kvartett no.15 i G-dur D887 opus 161, er ikke akkurat hverdagsmat for min del. Det er musikk jeg garantert har hørt før og også gledet meg over, men som jeg aldri har gått djupt inn i. Heldigvis har Oslo String Quartet og plateselskapet 2L gitt meg en ny sjanse og det er bare å takke og bukke.

2L har gjennom mange år med kvalitetsproduksjoner, og en hel rekke Grammy-nominasjoner, lagt lista skyhøyt for hvordan – i stor grad – klassisk musikk, men etterhvert også litt jazz, skal presenteres og skal låte. Denne gangen har Morten Lindberg tatt med seg Oslo String Quartet til Jar kirke like utenfor Oslo og nok en gang låter det helt fantastisk.

Oslo String Quartet, bestående av Geir Inge Lotsberg på fiolin, Are Sandbakken på bratsj og Øystein Solstad på cello helt siden kvartetten blei oppfunnet i 1991, og med Liv Hilde Klokk på fiolin siden 2007, har gjennom et langt og spennende liv etablert seg høyt der oppe i det internasjonale tetsjiktet blant strykekvartetter. Her kommer det nok en herlig bekreftelse på det.

Beethoven skal ikke ha vært i sitt aller beste lune da dette verket blei skapt og det tok da også seks år før allmuen fikk høre det. Gjennom Sonstads usedvanlig informative tekst i omslagsheftet blir vi tatt med inn i musikken på et flott vis – i alle fall for en amatør i denne verdenen som meg. Vi skjønner hvordan både komponistene (kanskje) og Oslo String Quartet har tenkt og det gir meg en større innsikt i og glede av opplevelsen. Gjennom denne tolkninga blir vi tatt med gjennom masse sinnsstemninger og slik er det også med Schuberts verk. De varierer altså mellom dur og moll og «Minor Major» er kanskje en ypperlig anledning til å ta en runde med seg sjøl om dur og moll stemmer med det vi har lært om lyst og mørkt. For meg blir det enkelt og greit en manifestasjon av både Beethoven og Schuberts storhet og udødelighet og at i Oslo String Quartet har vi med et «band» i toppklasse å gjøre.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Oslo String Quartet

Minor Major

2L/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg