For en historieforteller!

For de som har lest Tore Renberg kommer det ikke som noen overraskelse: han er en fantastisk historieforteller med musikk til også.

Tore Renberg overrasker meg, men egentlig ikke.

Det spesielle og fascinerende coveret sier egentlig mye om hva vi får møte på Tore Renbergs andre musikalske visittkort: alle har ei historie å fortelle. Svært få har evnen til å fortelle dem bedre enn Tore Renberg.

Forfatterskapet hans har gått fra høyde til høyde, men jeg må bryte sammen å tilstå at jeg ikke har fått med meg at han også har ting å melde i musikalske landskap. «Ein dag te» er all den bekreftelse jeg og vi trenger på at Tore Renberg makter å ta med seg sin fortellerglede- og evne også inn i denne verdenen.

Det Renberg gir oss er enkelt og greit små noveller, betraktninger fra et levd liv der hans observasjonsevne og ditto evne til å formidle det videre både skriftlig og vokalt ligger laaaaangt bortenfor det vi til daglig blir servert fra populærmusikkens representanter her til lands.

Renberg synger på reinhekla stavanger-dialekt – noe annet skulle tatt seg ut. Han gir tekstene sine akkurat den lufta og det rommet de trenger for at de skal kunne ta bolig hos mottakeren og når han så omgir seg med klassemusikanter som Erlend Viken, Gjermund Silset, Olaf Olsen, Erland Dahlen, Morten Abel og Cato Thomassen – hvor blei det forresten av Geir Sundstøl?:-) – så gir de Renberg, låtene hans og stemningene hans akkurat den innpakninga de spør etter i et vise-folk terreng som er både vart og helt korrekt til novellene hans.

Det er mange høydepunkt underveis her, men egentlig er det totalen som er det største. Når det er sagt så er tittelsporet, som åpner festen og som er produsert av Odd Nordstoga, ei musikalsk fortelling som kommer til å bli værende lenge hos meg. Svært lenge.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Tore Renberg

Ein dag te

Grappa/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg