Gode omstendigheter

Av og til er det en hel del heldige omstendigheter som skal til for at det skapes god musikk – som med denne herlige trioen.

Tim Thornton, Anders Thorén og Kjetil Jerve har funnet hverandre.

Pianisten Kjetil Jerve, trommeslageren Anders Thorén og bassisten Tim Thornton hadde én øvelse og én spillejobb bak seg før de gikk i studio. I dette tilfellet skulle det vise seg å være mer enn nok.

Hvem sin idé denne trioen var, vet jeg ikke. Ikke er det så veldig viktig heller, men god var den uansett. Dette låter nemlig både spennende og fett og sier en hel del om hvordan jazzmusikk fungerer når de rette musikantene møtes.

De rette denne gangen er altså Jerve fra Ålesund som i løpet av sine knappe 30 år allerede har markert seg kraftig spesielt i en cooltradisjon med Lennie Tristano som den store inspiratoren vil jeg tro. For to år siden møtte jeg Jerve for første gang live med den amerikanske coolsaksofonisten Jimmy Halperin og trompeteren Kristoffer Eikrem, seinere har jeg har hørt han med Baker Hansen – Chet Baker på norsk – og på hans "New York Improvisations" med Halperin og bassisten Drew Gress.

For hver gang jeg hører Jerve, blir jeg mer og mer overbevist om at her har vi med ei fremtidig pianostjerne å gjøre – her forteller han oss at han har tatt nye steg i en annen type setting. Sammen med svenske Thorén, bosatt i Oslo, og engelske Thornton, tar Jerve oss med inn i en lyrisk, melodisk og vakker verden basert på tre Jerve-låter, to av Thornton, en av Bill Evans, en av Allan Holdsworth (!), Cole Porters "Everything I Love" samt en kollektiv komposisjon.

Jerves klangideal stammer så avgjort fra en av komponistene her – Bill Evans. Han har teknikk og bokstavelig talt fingerspitzgefühl til å bevege seg inn i dette vakre landskapet og han er åpenbart en komponist å legge merke til også. Thornton er et helt nytt navn for meg, men viser med sin store og varme tone at han hører hjemme helt der oppe. Dessuten har han skrevet ei låt, "Passengers", som er noe av det vakreste jeg har hørt på svært lenge. Thorén, som jeg mistenker har mer enn én finger med i unnfangelsen av denne trioen, passer flott inn også i denne settingen.

"Circumstances" er et strålende eksempel på hva tre flotte jazzmusikanter kan få ut av noen få timer sammen. Herlig og ikke minst vakkert!

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Kjetil Jerve/Tim Thornton/Anders Thorén

Circumstances

AMP Music & Records/Musikkoperatørene

2 kommentarer
    1. Tilbaketråkk: buy-backlink
    2. Tilbaketråkk: molybdenum disilicide

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg