Inn til kjernen

Jeg har vært Torun Eriksen-fan fra det første møtet. Likevel «ba» jeg om fornyelse sist jeg hørte henne. Og som hun har svart på tiltale.

Torun Eriksen inviterer oss helt inn.

Om noen få små uker blir det for andre gang arrangert jazzfestival i

Skien. Den gleder jeg meg fælt til å besøke. Jeg har blitt invitert

til å intervjue en kvartett av byens flere generasjoner sterke

jazzmusikerstyrke – og for en styrke denne byen kan by på! Det er

nesten ikke til å tro hva Skiensjazzdraget har frembragt av strålende

jazzmusikere de seineste 50 åra – sammenlikna med nesten hva som helst

så kommer Skien ut som vinnere når det både gjelder kvalitet og

kvantitet på dette området. En av dem som definitivt er med i

tetsjiktet fra Skien og på landsbasis er Torun Eriksen (41) som med

«Luxury and Waste» gir oss sitt sjette soloalbum – det aller beste og

næreste av dem alle.

Helt fra starten på platekarrierea til Eriksen har elbassist Kjetil

Dalland spilt ei viktig rolle. Han er en usedvanlig smakfull musikant

som spiller eller har spilt ei usedvanlig viktig sidemannrolle for

blant andre Mari Boine, Anneli Drecker, Lena Marlin og Vamp – vi

snakker eliteserien med andre ord. Nå har de to – og ingen andre –

inntatt Kysten Studio i vestlendingen Dallands adopterte hjemby Tromsø

og med disse åtte nye låtene, pluss den herlige tolkninga av «hitlåta»

«Glittercard», kommet så nær kjernen som vel tenkelig.

Meininga var opprinnelig at det skulle hentes inn andre stemmer etter

at fundament var lagt av de to, men de slo heldigvis fast at det

trengtes ikke. Det har ført til at Eriksens budskap – hun skriver

nemlig tekster/lyrikk om viktige saker som gjør at vi blir tvunget til

å tenke en gang til – kommer helt inn til de som ønsker å lytte og bli

inspirert til å gå et stykke til.

Eriksens nydelige stemme forteller historier om det å finne seg til

rette, om egoisme, om styrke kontra svakhet – enkelt og greit om rett

versus galt. Om det å leve og om å bruke vår tilmålte tid på et klokt

vis.

Med et tett, varmt og empatisk tonefølge av medprodusent Dalland –

Eriksen komper seg sjøl på piano på ei låt – så blir dette til ei

perle av musikalsk historiefortellerkunst. Torun Eriksen har tatt

akkurat det steget jeg ønska hun skulle ta og som jeg visste hun hadde

i seg. Gleder meg til å høre henne på Jazzfest i Skien, men både før

og etter skal jeg forsvinne inn i hennes «nye» verden på «Luxury and

Waste». Hun har blitt "that someone" som hun synger. Herlig!

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Torun Eriksen

Luxury and Waste

Jazzland Recordings/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg