Fornyer tradisjonen

Bandet Himmelhamn fra Haugesund befinner seg i landskap jeg sjelden oppsøker. De skal ha all ære for å ha invitert meg inn.

Himmelhamn viderefører tradisjonen.

Himmelhamn, under ideologisk og musikalsk ledelse av Vigleik Winje, har tatt for seg tolv mer eller mindre ukjente salmetekster og gitt dem nytt og moderne tonefølge. Det kan åpne materialet for et helt nytt publikum – kristne som andre.

Årsaken til at jeg har kommet over Himmelhamns debut er følgende: den er utgitt på Kirkelig Kulturverksted – et selskap jeg har den største respekt for og som har ei lang historie med å utgi kvalitetsproduksjoner. Derfor var jeg også spent på hva Himmelhamn hadde å by på.

Kvintetten, som foruten Winje på vokal, gitar og andre strengeinstrumenter, består av Hanne Undheim Askeland på vokal, Kjell Magne Fauskanger på bass, Torleiv Fossum på banjo og pedal steel og andre strenge-saker og Jarle Kristoffersen på cello – pluss en rekke gjestemusikanter, hevder at de har skua bakover for å finne retninga fremover.

Til tross for at jeg ikke har noe forhold til salmeskatten som blir løfta fram her og heller ikke troa den stammer fra, så har jeg den største respekt for de som hører hjemme der. Der gjør åpenbart Winje & Co og når han har skrevet ny musikk i visepop- og americana-tradisjonen, så blir det plutselig et annet møte med et univers som for nye generasjoner kanskje oppleves som gammeldags.

Dette er ærlig og inderlig musikk framført av mennesker som tror på dette og som vil løfte det fram for andre. Det har de greid på et fint vis.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Himmelhamn

Himmelhamn

Kirkelig Kulturverksted/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg