Asi-amerikanske jazztoner

Kvartetten Mute byr på heftig og moderne amerikansk jazz med solide
asiatiske røtter.

Den asi-amerikanske kvartetten Mute byr på noe annerledes.

Afro-amerikansk jazz er et velkjent begrep. Asi-amerikansk derimot,
hvis det overhodet er noe som heter det, ringer på ingen måte samme
bjeller. Det vil Mute prøve å gjøre noe med.

Kevin Sun, som spiller saksofon på den sjeldent spilte C-melodi varianten til og med, men også klarinett og suona, pianisten Christian
Li, trommeslageren Dayeon Seok og bassisten Jeonglim Yang har, såvidt
jeg har skjønt, vokst opp eller bosatt seg i USA, men har, som navna mer
enn antyder, tydelige asiatiske røtter.

Andre runde

Mute platedebuterte i 2019. Det gikk meg hus forbi, men med fem ekstra
år på baken er det mye som tyder på at de har tatt solide nye steg.
Sun har jeg hørt tidligere og kan bekrefte at han er ei tydelig og
særegen stemme. De andre er nye navn for meg, men holder alle meget
godt nivå.

Etter en annerledes og høyst personlig versjon av «After You´ve Gone»
bys det på mye originalmateriale, der Sun blant annet spiller på
det asiatiske tradinstrumentet suona.

De fires asiatiske bakgrunn skinner tydelig gjennom på mange vis –
både kollektivt og solistisk. Det gjør også deres solide amerikanske
oppdragelse, og til sammen blir dette til en fascinerende fusjon der Mute inviterer oss inn i rom vi aldri har vært i før.

Mute
«After You´ve Gone»
Endectomorph Music/endectomorph.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg