I løpet av sin 30-årige karriere har svenske Lina Nyberg i stadig større grad fremstått som ei totalt kompromissløs og ustanselig spennende stemme. Her kommer det to veldig gode eksempler på det.
I 1993 platedebuterte Lina Nyberg (53) med “Close”. Nå avslutter den glitrende vokalisten sitt 23. album med akkurat komposisjonen som fikk navnet “Close”, men nå sammen med det langt framskredne storbandet Bohuslän Big Band med sete i Vara, ikke langt fra Göteborg. I løpet av disse 30 årene har Nyberg vunnet en svensk Grammy, Sveriges Radios jazzpris, Lars Gullin-prisen og Svenska Akademiens jazzmusikk-pris. Lina Nyberg blir med andre ord høyt verdsatt.
I forbindelse med jubileet blei Nyberg invitert av BBB – for enkelhets skyld – til å skrive et bestillingsverk. Hun skulle enkelt og greit være en såkalt Composer in Residence.
Verket består av sju deler og framstår som en suite som er satt sammen som en type Broadway-musikal. Hver låt er en hyllest til en komponist eller musiker som har betydd mye for Nyberg gjennom hennes karriere og navnene sier også mye om hvem og hvor Nyberg er musikalsk.
Gugge Hedrenius, som Nyberg dansa til i Stockholm på 80-tallet, John Taylor, Norma Winstone, Örjan Fahlström, Jan Johansson, Carmen McRae, Lennart Åberg, Elis Regina og Milton Nascimento er de store musikalske personlighetene Nyberg hyller gjennom ord og toner.
Og hvilken komponist Lina Nyberg også viser seg å være. Hun har skapt original storbandmusikk som kler hennes visjoner på et strålende vis og som også kler hennes stemme og uttrykk like bra. Når så BBB igjen forteller oss at de er et profesjonelt storband av meget høy internasjonal klasse, så har dette blitt en 30-års markering av ypperste merke.
Dette er også en god anledning til å gjøre opp for en av mine mange unnlatelsessynder. For et år siden kom nemlig Nyberg og hennes faste band bestående av Peter Danemo på trommer, Josef Kallerdahl på bass, Cecilia Persson på piano og David Stackenäs på gitar med hennes plate nummer 22. Den har blitt liggende alt for lenge til marinering i hylla, men jeg kan love at den har tålt marinaden på best mulig vis.
Midt under pandemi-perioden der det meste stengte ned, ikke minst for musikere og kulturarbeidere, ba Nyberg sine bandmedlemmer om å gi henne noen stikkord om alle årets måneder.
Rundt innspillene hun fikk skrev Nyberg tekster og låter og bortsett fra mars har alle fått flotte låter pluss at “April in Paris” og “September” har blitt henta inn fra standardskatten og tolka på sedvanlig personlig vis.
Omgitt av noen av Sveriges aller fremste jazzister viser Nyberg oss nok en gang hvilken eminent formidler og vokalist hun er. Og her er det altså snakk om å få både i pose og sekk – og jeg har fått ordna opp med dårlig samvittighet i samme slengen. Kinderegg der altså!
«The World´s a Stage»
Prophone Records/Naxos Norway
«Anniverse»
Hoob Records/Border Music