Det hippe storbandet

Tyske Jazzrausch Bigband låter definitivt annerledes enn alle andre storband. Derfor snakker de til et stort publikum langt utenfor jazzmenigheta også.

Jazzrausch Bigband har noe spesielt på hjertet.

“Emergenz” er mitt tredje møte med med det München-baserte storbandet Jazzrausch Bigband. Det tok meg kun kort tid å skjønne via “Dancing Wittgenstein” og “Beethoven´s Breakdown” at dette var et et storband med helt egne ideer og innfallsvinkler. Nok en bekreftelse på det kommer via “Emergenz”.

Dette er altså et storband som består av en rekke langt framskredne, unge tyske instrumentalister. Kollektivt låter det kanon og flere av solistene forteller oss om stort potensial uten at noen leverer noe veldig minneverdig.

Det som virkelig skiller dette storbandet ut fra alle andre, som har kryssa min vei i alle fall, er den unike miksen mellom et tradisjonelt storband med jazzuttrykk og en solid dose techno.

Bandets elektroniker Leonhard Kuhn har komponert og arrangert all musikken og trombonisten Roman Sladek har produsert og leder bandet. I tillegg til ei tradisjonell, og faktisk litt utvida storbandbesetning, så er det også mye elektronikk og synther involvert, samt to vokalister.

Rytmisk låter det hele litt for stakkato etter min smak. Beatet går og går og er veldig forutsigbart, noe man har blitt vant til fra elektronikaverdenen. Det snakker åpenbart til et ungt og hipt publikum og ganske sikkert fører det til langt fremskreden dansemoro også.

Jovisst er det et godt storband vi møter, men for mitt mottaksapparat blir technobiten for enstonig og etter hvert kjeder den meg. Så er jeg neppe i den ultimate målgruppa heller!

Jazzrausch Bigband
«Emergenz»
ACT/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg