Det kores!

Fra tid til annen beveger jeg meg et godt stykke utenfor min musikalske komfortsone. Jeg gjør det både med glede og ærefrykt og møtet med Kammerkoret Aurum frister til flere slike møter.

Kammerkoret Aurum hyller alle mødrene.

Det er to hovedårsaker til at jeg har blitt lokka ut på den musikalske glattisen denne gangen. Den ene er at jeg digger plateselskapet 2L og den musikalske og lydmessige fintfølelsen de står for. Den andre er at Tone Åse, som jeg kjenner fra en rekke spennende vokale utflukter, står for tittelverket. Disse to motivasjonene er mer enn grunn god nok for meg til å kaste meg ut på 70000 favners djup.

Kammerkoret Aurum fra Trondheim består av rundt 30 sangere. De har eksistert siden 2006 og har til denne anledninga invitert en rekke korkomponister til å skrive musikk som skildrer sterke kvinner. Koret er kjent for å leite etter nye uttrykk og bestiller jevnlig musikk som de mener vil utfordre både koret og dermed også et lyttende publikum.

Til denne innspillinga, som lydguru Morten Lindberg har gjort i Selbu kirke i november 2019 og et år seinere, blei det bestilt fire nye verk av Ellen Lindquist, av korets dirigent Eva Holm Foosnæs, av Birgit Djuepedal og av Tone Åse. I tillegg er også to verk av Trond Kverno og Marianne Reidarsdatter Eriksen med.

Lindberg sørger nok en gang for å få frem den klangen han er en mester til å frembringe. Tekstene er både flotte, sterke og til del morsomme – også på trøndersk. De er å finne i det utmerkede tekstheftet som alltid følger 2Ls utgivelser.

Kammerkoret Aurum makter både å skape flott musikk og å løfte frem sterke kvinner slik de fortjener det. Jeg har stortrivdes i dette luftige og flotte landskapet og kommer gjerne tilbake.

Kammerkoret Aurum
«Alt hva mødrene har kjempet»
2L/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg