Det stemmes

Kjetil Bjerkestrand har satt sitt bumerke på usedvanlig mye kvalitetsmusikk, det være seg sammen med Keith Emerson, Dee Dee  Bridgewater, Dum Dum Boys, a-ha og Arve Tellefsen. Når han så har tatt på seg produsentansvaret for vokalsekstetten Viggja Voices så skjerpes sansene og nysgjerrigheten umiddelbart.

Viggja Voices byr på en vakker hyllest til både naturen og Livet.

Jeg bryter sammen, om ikke i krampegråt så i mild hulken, og tilstår at korsang fra Viggja i Skaun i Trøndelag ikke er det jeg har mest kunnskap om. Sånn er det bare. Men når man er utstyrt med et relativt åpent sinn og en stor porsjon nysgjerrighet, så blir jeg lett frista til å sjekke ut musikk jeg ikke ante det minste om på forhånd.

Ikke visste jeg at det fantes åtte årstider heller, men med den samisk/kvenske bakgrunnen sekstetten og området har så er det naturlig å gjøre det med bakgrunn i vær, natur, gjøremål og åndelighet.

Sekstetten har sine røtter tilbake til 2015 og det klinger fantastisk flott av de seks med stemmer som spenner hele veien fra sopran til bass. Professor ved NTNU i Trondheim, Ragnar Rasmussen, har skrevet dette bestillingsverket til “bandet” og at han kjenner stemmene godt, er ikke vanskelig å skjønne. Rasmussen, sammen med Bjerkestrand, får frem de flotte kvalitetene i stemmene – både kollektivt og individuelt.

Her er det elementer av både joik, kveding, folketoner og jazz og med utmerket assistanse fra perkusjonist Martin Smidt på flere av spora og en gjestevisitt av bassbauta Bjørn Alterhaug på hans egen komposisjon “Søv”, så har dette blitt en livsbejaende hyllest til naturen og sjølvaste livet – det med stor L.

PS Jeg må lære meg mer om korsang fra Viggja i Skaun har jeg skjønt – seint, men godt!

Viggja Voices
«Åtte årstider»
Viggja Records/viggjavoices.no
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg