I 1966 ga Charles Lloyd ut det legendariske albumet «Dream Weaver». Lloyd er fortsatt i stand til å veve drømmer – store og vakre.
Som alltid med lue, mørke briller og den venstre skuldra litt høyere enn den høyre, ga den 81 år unge Charles Lloyd oss nok et prov på hvilken retningsgiver, drømmeskaper, unik saksofonist/fløytist og bandleder han har vært og fortsatt er.
I løpet av denne søndagen spilte han to konserter på Victoria – visstnok med to helt forskjellige sett. Jeg fikk med meg den siste – ryktene sier at den første var like bra.
Charles Lloyd har vært en mester til så mangt, men det å finne nye, strålende og samtidig utfordrende unge medmusikanter har vært et av hans varemerker helt siden han oppdaga Keith Jarrett på 60-tallet.
Kindred Spirit består av pianisten Gerald Clayton, trommeslageren Eric Harland – som har vært med lenge med sine doble hi hat-er, bassisten Harish Raghavan og gitaristen Marvin Sewell. Lloyd har hatt mange toppband, men det spørs likevel om ikke denne utgava er hans aller beste. For et band!
Det kunne vært skrevet et eget kapittel om hver enkelt av de fire «unge» medmusikantene. Etter at Raghavan hadde ei ganske beskjeden start på konserten, så etablerte han seg også med ei egen stemme på samme nivå som de tre andre. Vi snakker unike solister som samtidig er lagspillere på alle øverste hylle.
Og så Lloyd da. Med en tone så umiskjennelig hans og en ustoppelig evne til å skape nye landskap, nye drømmer i en alder av 81 så har jeg ingen problemer med å utrope han til en av de aller største nålevende saksofonistene på Tellus.
Med et repertoar bestående av låter stort sett fra noen av hans seineste innspillinger, blant andre «Defiant», «Nu Blues» og ikke minst den fantastisk vakre avslutninga med «La Llorona», så sørga den ustoppelig kreative Charles Lloyd for at novemberkvelden langt i fra blei så mørk som den trua med. En fantastisk opplevelse med en empati og dynamikk i uttrykket alle – musikere og alle andre – har mye å lære fra.
Charles Lloyd Kindred Spirit
Victoria Nasjonal Jazzscene, 3.11.19
Ca. 200