Trommeslageren, komponisten og bandlederen Ches Smith er en av de aller mest spennende stemmene i amerikansk og internasjonal jazz om dagen.

Ches Smith, som i tillegg til trommer også spiller perkusjon og vibrafon, begynner etter hvert å bli en svært erfaren musikant med mange bein å stå på. I stadig større grad fronter han nå sine egne band og prosjekt, men at det er en musiker som står høyt i kurs sier cv-en som sidemann med Marc Ribot, Tim Berne, John Zorn, Bill Frisell, Nels Cline, James Brandon Lewis, Vijay Iyer, Dave Holland og Kris Davis det aller meste om.
Fra Haiti til gitar
Forrige gang jeg møtte en del av Smiths univers var med bandet We All Break der voodoo-musikk fra Haiti sto på programmet. Definitivt originalt og spennende. Det samme kan absolutt sies om denne utgava, men det er totalt annerledes.
Her har Smith satt sammen en kvartett med de to toppgitaristene Liberty Ellman og Mary Halvorson – som vi får høre i hver sin kanal – og bassisten Nick Dunston.
Musikken Smith har skrevet for denne spesielle besetninga har fått tittelen “Clone Row” og er tittelmessig et lite skråblikk til Arnold Schönbergs tone row-filosofi.
Smith gir seg sjøl, sitt nye band og oss herlige utfordringer hele tida ikke minst rytmisk. De to gitaristene låter helt forskjellig og utfyller og utfordrer hverandre på et veldig spennende vis uten at de noen gang går i veien for hverandre. Universet varierer fra det akustiske til det elektriske med trommemaskiner og analog synth bass på plass fra tid til annen blant annet.
Nytt landskap
Ches Smith har med denne musikken og dette nye bandet skapt et ganske så nytt musikalsk univers. Han bekrefter på alle vis hvilken unik retningsgiver han er og jeg gleder meg allerede til å bli overraska neste gang Ches Smith gir lyd fra seg.

«Clone Row»
Otherly Love Records/otherlylove.net

