Eit stepp hit og eit stepp dit

Kjenner du på at savnet etter en steppdans-trio har blitt tungt å bære? Nå har alle dine bønner blitt hørt. One Small Step har tatt ansvar!

One More Step har noe annerledes å by på.

Jeg tror jeg bortimot kan garantere at du aldri har hørt eller opplevd noe i nærheten av dette: Bassist Roger Antzen, steppdanser Janne Eraker og fiolinist og vokalist Vegar Vårdal har nemlig skapt et univers så unikt at jeg føler meg ganske sikker på at det kommer til å gå ei uke eller to før noe liknende ser eller hører dagens lys.

Arntzen, som vi kjenner godt fra band som Ballrogg, Chrome Hill og In the Country, og Eraker har jobba sammen som duo helt siden 2011. Fem år seinere kom Vårdal inn i bildet – det blei ikke noe mindre unikt av den grunn, vil jeg tro.

Med bakgrunn i folkemusikk, minimalistisk musikk og jazz/impro har One Small Step skapt sine egne musikalske landskap. Under pandemien, nærmere bestemt den 2. juni 2021, inntok de tre og lydtekniker Audun Strype Gol stavkirke på Folkemuseet i Oslo der treveggene og ikke minst tregulvet viste seg å være en perfekt setting for stepping med tonefølge fra fele og bass.

Fire totalt improviserte “låter” på fra to minutter til vel 16 minutter skaper stemninger, spenninger og musikk som fjetrer og som utfordrer – sikkert for de tre involverte også og definitivt for meg som lytter.

Det ligger i sakens natur at disse variasjonene er noe helt for seg sjøl både musikalsk og uttrykksmessig. One Small Step har forsøkt å skape noe unikt og har så avgjort lykkes med det.

One More Step
«Gol Variations»
Clean Feed Records/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg