Vi skal være glade for at Joshua Redman er så begeistra for Norge og norske musikanter. Det betyr at vi får høre han ganske ofte i levende live. Vi har nemlig med en av jazzens aller største saksofonister å gjøre.
Joshua Redman har rukket å bli 50 år. Han har rukket svært mye mer også – blant annet å etablere seg helt på toppen blant dagens tenorsaksofonister. Det har han vist i mange konstellasjoner, blant annet i en herlig duo sammen med Ola Kvernberg og med Eirik Hegdal og Trondheim Jazz Orkester.
Også med landsmenn i startoppstillinga blir det ustanselig levert på øverste hylle og om noen måneder står han på scena i Molde sammen med sitt Still Dreaming band – en slags forlengelse av faren Dewey Redmans Old and New Dreams Band.
Her derimot møter vi Redman med sin klassiske kvartett bestående av Aaron Goldberg på piano, Gregory Hutchinson på trommer og Reuben Rogers på bass. Utrolig nok har det gått over 20 år siden kvartetten ga ut plate – det sier vel det meste om hvor opptatt og ettertrakta Redman er.
Med sju Redman-komposisjoner på menyen blir dette nok en flott bekreftelse på at Redman er en av de heftigste, mest uttrykksfulle og mest personlige saksofonistene som finnes per i dag. Når han så omgir seg en trio som både kollektivt og solistisk hører hjemme på samme nivå, så har «Come What May» blitt ei skive som hører hjemme helt der oppe.
PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.
Come What May
Nonesuch Records/Warner Music