En ekte historieforteller

Jeg vet jeg kan ha tungt for det, men endelig har jeg fått godt innsyn
i Tom Roger Aadlands univers. Det var veldig på høy tid.

Tom Roger Aadland har et levd liv å hente fra.

Visesangeren, rockeren, singer-songwriteren – kall han hva du vil –
Tom Roger Aadland (60) har altså begått ti plater før “Lysvandring” så
eller hørte dagens lys. Så lang tid skulle det altså ta før jeg kom
inn under huden til sørvestlendingens unike univers. Jeg har absolutt
ingen andre å skylde på enn meg sjøl og basert på det jeg har blitt
møtt med her, så skjønner jeg at jeg har gått glipp av en høyst
spesiell artist.

I kjelleren

Jeg definitivt hørt mer om enn av Aadland. Godordene har stått i kø og
det kommer ikke som noen stor overraskelse at når jeg først har kommet
under huden på musikken og budskapet hans at det er substans over det
som blir servert.

Denne gangen er det kun Aadland og flere av hans gitarer som har tatt
turen ned i studioet/kjellerstua hans i Nittedal utenfor Oslo. Der har
han og produsent Kjetil Steensnæs i løpet av tre marsdager samla seg
rundt ni Aadland-låter.

Der forteller Aadland meg at han er en historieforteller av rang og
med sin fine vestlandsdialekt forteller han historiene sine på et
slags Dylansk, men samtidig høyst personlig vis. Han tar med seg et
levd liv inn i tekstuniverset sitt og når avslutningslåta “Salmer unda
palmer” er på nesten ni minutter så blir teksten nesten som ei lita
novelle.

Når så Aadland også er en framifrå gitarist og låtskriver, så har
“Lysvandring” blitt et flott visittkort og, for min del, solid
introduksjon til ei stemme jeg avgjort skal gå tilbake å finne mer ut
av. Her ligger det garantert mye og venter.

Tom Roger Aadland
«Lysvandring»
Embacle Records/tomrogeraadland.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg