En sensasjon

Med sjeldne mellomrom dukker de opp. De som har dette helt spesielle. Det udefinerbare. Låtskriveren og vokalisten Sara Fjeldvær hører hjemme i den kategorien.

Sara Fjeldvær er og har ei unik stemme.

“Are We All Like This” heter åpningssporet på “Stars” – Sara Fjeldværs andre album. På det retoriske spørsmålet kan det svares et klokkeklart nei: det finnes svært få i samme kvalitetskategori som 24 år unge Fjeldvær fra øya Hitra på Trøndelagskysten. I noen år har hun vært bosatt i Trondheim og sugd til seg masse kunnskap vil jeg tro fra den sagnomsuste jazzlinja i den fallerte fotballbyen ved Nidelvens bredd. Her snakker vi nemlig om et helt spesielt talent.

Cosmic Swing

Debutskiva til Fjeldvær, som skal ha vokst opp i et svært musikalsk hjem, gikk meg dessverre hus forbi. Mitt eneste møte med henne før “Stars” inntok heimen var som en del av Cosmic Swing Orchestra, det heftige store bandet leda av Petter Dalane og som også har sitt utspring i det herlige miljøet rundt jazzlinja. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg skjønte at her lå det en skatt skjult, men etter å ha tilbragt kvalitetstid med “Stars” er jeg altså ikke i tvil lenger – Sara Fjeldvær er og har ei helt spesiell stemme.

Ikke den eneste

Sara Fjeldvær er langt i fra den eneste som har lagt ut på ei suksessfull popkarriere med jazzlinja som bagasje. Det er vel nok å nevne Ingrid Helene Håvik i Highasakite og Emilie Nicolas – vi snakker altså noen av kongerikets aller mest unike popstemmer. Kommer Sara Fjeldvær dit også? Jeg er blant verdens dårligste på å forutse hva og hvem som blir en hit, men finnes det noen form for rettferdighet så bør Fjeldvær ta betydelige steg opp til de nevnte.

Historieforteller

Fjeldvær er en historieforteller av rang – jeg tror på hvert eneste ord hun synger. Når hun så har ei personlig stemme med stor bredde og dybde i seg som gjør at hun kan uttrykke akkurat det hun vil, så blir hun også en sjelden formidler.

Når hun så forteller oss i løpet av disse elleve låtene at hun er en svært langt framskreden låtskriver med en modenhet som, om jeg ikke visste bedre, skulle tilsi at hun hadde levd mye lenger enn de 24 åra som passet hennes tilsier, så begynner det å bli veldig mye som faller på plass. Her står faktisk perlene i kø.

Når hun så har alliert seg med med gode venner fra jazzlinja som ikke bryr seg nevneverdig om sjangre, men om god musikk, som Amund Storløkken Åse, Alexander Riris, Øyvind Leite, Vegard Bjerkan og Tuva Halse, så har reisefølget og innpakninga blitt akkurat så bra som talentet og musikken til Sara Fjeldvær fortjener.

Sara Fjeldvær leverer på et skyhøyt som vokalist, låtskriver, formidler – hva det enn måtte være. Hun er allerede ei stjerne i mi bok.

Sara Fjeldvær
«Stars»
Fjordgata Records/fjordgatarecords.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg