Jørun Bøgeberg dukker opp over alt. Heldigvis gjør han det. Både fordi det groover noe så verderstyggelig av han og fordi han er bassist i superklasse.
Når man har spilt for et par hundre tusen med a-ha på Maracana i Rio de Janeiro samt bekledd scena sammen med Jannicke, Jahn Teigen, Anne Grete Preus og vært støttekontakten for mange titalls andre storheter innen norsk musikk – nesten uansett sjanger – så sier det seg sjøl at vi har med en bauta å gjøre. Navnet er Jørun Bøgeberg og sammen med sin 6-strengers bass, sin fretless, sin slide, sin gitar, sine stemmebånd, sin elDola (hva fan er det?), sin fiolin og sin banjolin (jeg tror jeg aner hva det er), så inviterer han oss for andre gang inn i sitt Henhouse-univers.
Det første møtet var med, tro det eller ei, “Vol. 1” i 2018 og jeg iler til med å fortelle at Trond Augland på trommer, perkusjon, banjo, fløyte og rytmefele (hva fan er det 2?) og Nils Einar Vinjor på gitarer, piano og vokal er høyst likeverdige medskyldige i dette universet – og det er det absolutt ingen grunn til å skamme seg over.
Nok en gang tar trioen oss med til landskap som har progblues, rockjazz og noe som av langt framskredne blir kalt psychosymfoprog i seg. Sikkert veldig mye mer også – dette er nemlig en så velsmakende musikalsk gumbo som vel tenkelig.
Gjesteopptredener av Carsten Loly på vokal, Bjørn “Krisa” Kristiansen og Jon Henrik Pettersen på gitar og Trond Bjerknæs på tangenter gjør også minimal skade.
Jørun Bøgeberg har gleda musikere og musikktilhengere i mange tiår nå. Du verden som han og noen av hans beste musikalske venner heldigvis fortsetter med akkurat det.
«Vol. 2»
Bastard Music/jbbass.com